Sporting-lajien kilpailujen järjestäjien ja SAL:n edustajien tapaaminen pidettiin SSG:n ampumaradan haulikkopaviljongilla 13.8.2016
15.8.2016 klo 12:00

Finlandia Open Sporting -kisan yhteydessä pidetyn sporting-lajien kilpailujen järjestäjien ja SAL:n edustajien välisessä tapaamisessa oli paikalla useita edustajia eri ampumaseuroista. Tilaisuuden vetäjinä toimivat Juha Kytömaa ja Tomas Piippola SAL:n haulikkojaostosta.

Aiheena olivat vuoden 2017 kilpailukalenteri, valmennus, ranking, maajoukkueiden valintaperusteet ja lajin yleiset asiat.

Kilpailukalenteri

– Ensi vuoden SM-kilpailujen järjestäjiä ei vielä varmoina ilmoittautunut.

– Mahdollisuutta järjestää SM-kisat selvittävät ainakin OulaA sekä Rihla&Iittala ESP SM-kisojen osalta. TorsA ilmoitti hakevansa mahdollisesti compakin SM-kisaa.

– Juha Kytömaa kehoitti seurojen vastuuhenkilöitä keskustelemaan keskenään suunnitelmistaan hakea haluamiaan kisoja.

– Eri sporting-lajien nykyiset ajankohdat kilpailukaudella todettiin toimiviksi.

Todettiin, että vuoden 2017 sporting-lajien SM-, ranking- ja muiden kilpailuhakemusten tulee olla anotut SAL haulikkojaostolta 30.9.2016 mennessä.

– English sporting cup järjestettäneen jälleen ensi keväänä.

– Sport trap cup järjestettäneen myös jälleen ensi vuonna.

Sport trap

Toivottiin suomenkielisiä sääntöjä. Nyt sport trap kilpailut on järjestettävä "compak"-kisoina, jotta SAL lisenssin vakuutusturva on voimassa kilpailijoilla ja seuroilla.

Valmennus

– Sporting-valmennuksessa on kuluvana vuonna 4 nuorta urheilijaa A-valmennusryhmässä ja 3 haastajaryhmässä. Valmennustoiminta todettiin edenneen hyvin ja tuloksellisesti. Esimerkkinä valmennettavien kehityksestä on junioreiden hyvä tulostaso sekä menestyminen eri kilpailuissa. Toimintaa jatketaan ja kehitetään edelleen. Lajivalmentajana jatkaa Anti Järvelaid, jonka toimintaan on oltu erittäin tyytyväisiä.

Ranking

– Kuluvan vuoden Pollari ESP 3.-4.9.2016 todettiin olevan myös ranking kilpailu.

– Ranking-järjestelmää kehuttiin hyväksi ja toivottiin jatkettavan.

– Kuluvan kauden ranking-tilastoa ei ole ylläpidetty eikä nähtävissä missään.

– Nykyinen vastuuhenkilö ei ole ehtinyt sitä tekemään. Olisi hyvä, jos löytyisi vapaaehtoinen joka ottaisi ranking-tilaston pidon vastuulleen.

– Kokonaispisteisiin lasketaan v. 2017 yhteensä 3 ranking-kilpailua. Mukaan ”pakollisina” 2 kilpailua kolmesta SM-kisasta (compak, sporting ja english sporting) sekä 1 ampujan kannalta paras tulos muista kisoista. Tasatuloksissa ratkaisee sportingin SM-tulos.

– Todettiin jälleen, että arvokisat (PM, EM, MM) ovat myös ranking-kelpoisia kilpailuja.

– Laskentaperuste kaikissa sporting- ja compak-sporting kilpailuissa on edelleen osumaprosenttipohjainen. Kilpailuissa käytetään ratakompensaatiota ja ampujan osumaprosentti lasketaan verraten sarjassaan kilpailun parhaan tuloksen ampuneeseen ampujaan. Parhaan tuloksen ampujan osumaprosentti on aina 100 %. Jos kilpailussa on 200 kiekkoa ja paras tulos on 175, silloin kilpailijan, jonka rikottujen kiekkojen määrä on esimerkiksi 160, osumaprosentti lasketaan (160/175)*100=91,4 %.

Maajoukkuevalinnat

– Kannatettiin maajoukkueiden valinnassa käytettävän ensisijaisesti edellisen vuoden ranking-sijoitusten perusteella tapahtuvaa valintasysteemiä.

– Juha Kytömaa muistutti, että sporting-lajien maajoukkuevalinnat tekee jatkossakin SAL Haulikkojaoston ja Kilpailuvaliokunnan nimeämä valintaryhmä em kriteerein.

Muut asiat

Kilpailutulosten toimittaminen SAL:oon lipsuu

Läheskään kaikkia kilpailutuloksia ei nähtävillä SAL-sivuilla koska järjestävät seurat eivät ole niitä sinne toimittaneet.

Toimittakaa tulokset SAL-internetsivuille:

Ampumaurheiluliitolle sekä liiton internet-sivuille tulevat tulokset toimitetaan sähköpostin liitetiedostona osoitteisiin kirsi.kankaanmaki@ampumaurheiluliitto.fi ja tulokset@ampumaurheiluliitto.fi

Ampujien tukeminen

– Kannatetiin, että kaikki liiton käytettävissä oleva tuki jaetaan edelleen kokonaisuudessaan junioriampujille mukaan lukien mahdolliset stipendit.

Maajoukkueiden asusteet

– Keskusteltiin maajoukkueille tarvittavien asusteiden hankinnasta/saamisesta. Toivottiin liiton osallistuvan aktiivisemmin asusteiden hankintaan.

Juha Kytömaa

SAL Sporting Team