Heidi Hämäläinen skeetin kuudenneksi opiskelijoiden MM-kilpailuissa
16.9.2016 klo 12:00

Heidi Hämäläinen finaalissa (Kuva: Timo Rautio)
Kurki (vas.), Pesonen ja Takanen pitävät Suomea skeetin joukkuekilpailun johdossa. Takanen on kolmantena. (Kuva: Timo Rautio)

Suomalaisten skeet-ampujien nelikko onnistui hyvin opiskelijoiden MM-kilpailuissa Puolan Bydgoszczissa perjantaina. Naisten skeetissä Heidi Hämäläinen sijoittui kuudenneksi, miesten skeetissä koko suomalaiskolmikko on avauspäivän jälkeen kahdeksan parhaan joukossa ja Suomi johtaa joukkuekilpailua.

Sibbo Skyttegilleä edustava Hämäläinen ampui peruskilpailussa tuloksen 66, jolla hän oli kolmanneksi paras. Välierässä hän jäi kuitenkin tulokseen 9, kun mitaliotteluihin vaadittiin tulos 13.

”Peruskilpailu oli tasaista tekemistä. Ottaen huomioon viralliset harjoitukset, tänään meni hyvin.  Finaali tuntui tulevan aika yllättäen ja nopeasti niin en vain ollut riittävästi valmistautunut. Finaaliin en ole tyytyväinen missään määrin mutta tulipa kokemusta. Ensi kaudella paremmin taas, nyt voikin alkaa jo valmistautua ensi kauteen”, Hämäläinen sanoi.

Miesten skeetissä suomalaisista parhaissa asemissa avauspäivän 75 kiekon jälkeen on Tommi Takanen, joka on 72 rikotulla kiekolla kolmantena. Lari Pesonen (71) on seitsemäntenä ja Eemeli Kurki (70) on kahdeksantena.

Ilmakiväärillä suomalaiskolmikosta paras oli Pauliina Frilander-Soini, joka oli tuloksella 412,5 sijalla 18. Katariina Långström oli 49:s. Miesten vastaavassa kilpailussa Joni Stenström oli 21:s tuloksella 616,2.

Pistoolissa Karri Turunen selvitti tiensä karsinnasta lauantaina käytävään kilpailuun.

Kansainvälisen opiskelijaurheiluliiton (FISU) alaisia opiskelijoiden MM-kilpailuja järjestetään joka toinen vuosi lajeissa, jotka eivät kuulu universiadien vakituiseen lajiohjelmaan. Tänä vuonna opiskelijoiden maailmanmestaruuksista kamppaillaan 34 lajissa.

Osallistumisoikeus opiskelijoiden MM-kisoihin on 17-28-vuotiailla korkeakouluopiskelijoilla. Suomalaisurheilijoiden osallistumisesta opiskelijoiden MM-kisoihin vastaa Olympiakomitea yhdessä asianomaisen lajiliiton kanssa.

Opiskelijoiden MM-kilpailut, ampumaurheilu
14.-18.9. Bydgoszcz, Puola

Tuloksia 16.9.

Naisten skeet: 1) Veronika Sykorova Slovakia peruskilpailu 64 / semifinaali 14+2 / kultaottelu 14, 2) Barbora Sumova Tsekki 70/14+2/13, 3) Aleksandra Jarmolinska Puola 69/13/pronssiottelu 13, 4) Isarapa Imprasertsuk Thaimaa 63+2/14+1/11, 5) Jitka Peskova Tsekki 66/12, 6) Heidi Hämäläinen Suomi 66/9.
Miesten skeet, tilanne 75/125 kiekon jälkeen: 1) Giancarlo Tazza Italia 74, 2) Jan Zamecnik Tsekki 73, 3) Tommi Takanen Suomi 72,…7) Lari Pesonen Suomi 71, 8) Eemeli Kurki Suomi 70.
Naisten 10 m ilmakivääri, peruskilpailu: 1) Siling Yi Kiina 420,4, 2) Vinita Bhardwaj Intia 419,5, 3) Aneta Brabcova Tsekki 416,7,…18) Pauliina Frilander-Soini Suomi 412,5,…49) Katariina Långström Suomi 404,8.
Miesten 10 m ilmakivääri, peruskilpailu: 1) Shao-Chuan Lu Taipei 625,4, 2) Ryosuke Yatsukawa Japani 623,7, 3) Tomasz Bartnik Puola 623,7,…21) Joni Stenström Suomi 616,2.

Tulokset, skeet
Tulokset, kivääri ja pistooli