Olympiakomitea huomioi Pauliina Frilander-Soinin
21.9.2016 klo 12:00

Eilen vietettiin ensimmäistä kansainvälistä korkeakoululiikunnan ja -urheilun päivää (International Day of University Sport). Teemapäivän takana oli Kansainvälinen opiskelijaurheiluliitto FISU, ja se on UNESCO:n tunnustama.

Suomessa päätapahtumapaikkana toimi Tampereen ammattikorkeakoulu, jonka uusitun liikuntakeskuksen tiloihin kokoontui tamperelaisissa korkeakouluissa opiskelevia akatemiaurheilijoita, paikallisten korkeakoulujen johtoa sekä opiskelijajärjestöjen edustajia keskustelemaan ja kuuntelemaan esityksiä liikunnan merkityksestä opiskelijaelämässä sekä huippu-urheilun ja opiskelun yhdistämisestä.

Tilaisuuden päätteeksi Suomen Olympiakomitea huomioi paikalle saapuneita menestyneitä opiskelijaurheilijoita. Yksi heistä oli seitsenkertainen opiskelijoiden arvokisakävijä, Tampereen yliopistossa opiskeleva urheiluampuja Pauliina Frilander-Soini. Hänen lisäkseen palkittiin judoka Juho Reinvall ja opiskelijoiden salibandyn maailmanmestari Noora Laakso TAMK:sta.

Frilander-Soini voitti opiskelijoiden MM-kultaa vuonna 2010, kun hän oli pienoiskiväärin makuuasennon ykkönen.

Opiskelijoiden MM-kisavuosi 2016 on ollut suomalaisittain kaikkien aikojen menestyksekkäin. Suomalaisurheilijat ovat voittaneet opiskelijoiden MM-kilpailuista tähän mennessä jo 22 mitalia kuudessa eri lajissa. Tuorein menestys tuli viikonloppuna päättyneistä ampumaurheilun OMM-kilpailuista, joissa Suomen miesten skeet-joukkue voitti kultaa ja Tommi Takanen sijoittui henkilökohtaisessa kilpailussa hopealle.