Kurki, Leinonen ja Törnroos viihtyivät Santahaminan tiimikisassa
27.9.2016 klo 12:00

Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Per-Ole Lindell (vas.), Juho Kurki, Vesa Törnroos ja Minna Leinonen valmiina tiimikisaan. Kuvat: Lassi Palo
Vuoden 2014 tangokuningas Teemu Roiviainen ja Finlandia-hymni,
Vesa Törnroos toimi Pyeonchang-joukkueen kapteenina.
"Rento kuin rautakanki!"
Minna Leinonen ja Albertville-joukkue valmiina leuanvetoon.
Juho Kurjen tyylinäyte.
Juho Kurki ja kolmiloikkaaja Kristiina Mäkelä rankassa neljän minuutin rutistuksessa.

Urheiluampujat Juho Kurki, Minna Leinonen ja Vesa Törnroos viihtyivät hyvin Helsingin Santahaminassa tiistaina järjestetyllä olympia- ja paralympialeirillä. Rankka tiimikisa oli taas kerran leirin kohokohta.

Helsingin Santahaminan varuskunta-alueella järjestettiin tiistaina olympia- ja paralympialeiri, johon osallistui Suomen olympia- ja paralympiajoukkueen kesä- ja talviurheilijoita, valmentajia, lajijohtoa, yhteistyökumppaneiden edustajia ja Olympiakomitean henkilöstöä sekä tiedotusvälineiden edustajia. Osanottajia oli kaikkiaan noin 200.

Aurinkoinen sää suosi leiriä, joka oli järjestyksessään neljäs. Sen kohokohta oli jälleen kerran Time to Challenge You -tiimikisa, jossa urheilijoista, valmentajista ja muista osanottajista muodostetut joukkueet kamppailivat paremmuudesta kadettien rakentamalla tehtäväradalla. Urheilukoulun valmennuspäällikön Jari Karinkannan johdolla suunniteltu rata oli vaativa.

– Tämä on rankkaa, naurahti kivääriampuja Juho Kurki leuanvedon ja traktorinrenkaan nostamisen jälkeen ja pyyhki hikeä otsaltaan.

Muut olympialeirille osallistuneet urheiluampujat olivat hiljattain Rion paralympialaisista palannut Minna Leinonen ja elokuussa Rion olympialaisissa kilpaillut trap-ampuja Vesa Törnroos. Leinonen toimi tiimikisassa Alberville-joukkueen kapteenina. Törnroos puolestaan johti Pyeonchang-joukkuetta.

– Töitä, töitä ja töitä, Törnroos tiivisti tekemisensä Rion jälkeen.

Kurki kertoi pitäneensä taukoa ampumaurheilusta ja aloittavansa treenaamisen lokakuussa. Leinonen pitää välivuoden ja miettii mitä tehdä Tokiossa vuonna 2020 järjestettävien seuraavien paralympialaisten kanssa.

– Se on fifty-fifty eli ehkä olen Tokiossa, ehkä en, Leinonen sanoi.

– Ensi vuonna aion nauttia kesästä ilman ampumaurheilua – ensimmäisen kerran sitten vuoden 1999.

Santahaminassa paikalla olleista muista huippu- urheilijoista mainittakoon Riossa olympiapronssia saavuttanut nyrkkeilijä Mira Potkonen, painija Petra Olli ja paralympialaisten mitalisti Henry Manni. Kisaamassa olivat myös Kristiina Mäkelä, Oskari Mörö, Nooralotta Neziri, Tero Pitkämäki, David Söderberg, Amanda Kotaja, Suvi Mikkonen ja Tapio Nirkko sekä monet muut.

Päivän avannut kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Tuomo Puumala (kesk) totesi, ettei hän lähde keskusteluun mukaan siitä, mihin suuntaan suomalainen urheilu on menossa.

– Se, mitä suomalaisessa urheilussa tehdään, on parasta huippuluokkaa. Olympiakomitean pitkäjänteinen työ tuottaa tulosta, ja palkintopäivä on tulossa, hän sanoi.

– Kotisohvalta on helppo heittää reseptejä, mutta sieltä ei nähdä urheilijoiden harmaaseen arkeen, joka ei aina ole ongelmatonta. Arki ei ole aina juhlaa, ja siksi toivotankin valtavasti tsemppiä kaikille urheilijoille. Palkintopäivä on edessäpäin, Puumala kannusti olympialeirin osanottajia.