Ampumaurheiluliiton valintaperusteet valmennusryhmiin 2017
21.10.2016 klo 12:00

SAL huippu-urheilija on toiminnan keskiössä oleva ampuja, joka kuuluu Ampumaurheiluliiton maajoukkueeseen.

• harjoittelee tavoitteenaan menestyminen EM/MM ja/tai olympia-tai paralympiakisoissa
  • kehittää itseään kokonaisvaltaisesti, tavoitteellisesti ja systemaattisesti (tekniikka, fyysinen ja psyykkinen kunto, ravinto, uni, varusteet ja sosiaaliset taidot)
    SAL-huippu-urheilijalla on sisäinen palo, menestymisen halu ja motivaatio itsensä jatkuvaan kehittämiseen.
  • Kaikilta SAL:n valmennusryhmien jäseniltä edellytetään SAL:n urheilijasopimuksen allekirjoittamista.
  • Valmennusryhmiin valittavien ampujien tulee täyttää valmennusryhmien urheilijoille asetetut kriteerit.
  • Mikäli urheilija on pitänyt välivuoden, huomioidaan erikseen sovittaessa urheilijan aikaisempi kansainvälinen tulostaso.
  • Ampuja raportoi toteutuneita valmennustuntejaan SAL:n hyväksymällä e-Logger harjoituspäiväkirjalla säännöllisesti valmentajalle.
  • Urheilijalla on henkilökohtainen valmentaja.
  • Maajoukkuevalinnoissa painotetaan menestymistä maailmancup- ja arvokilpailuissa sekä muissa kansainvälisissä kisoissa.

A-MAAJOUKKUE

A-maajoukkueeseen kuuluvat OK-tukiurheilijat sekä maajoukkueurheilijat lähellä kansainvälistä huippua. Kaikilla A-maajoukkueurheilijoilla on myös SAL valmennus- ja kilpailutuki.

1. A-maajoukkue-urheilijalta odotetaan finaalisijoille sijoittumista ensi vuoden maailmancupissa ja arvokilpailuissa.

2. Valinnoissa huomioidaan:

• vuoden 2016 SM-kilpailutulokset, kotimaiset ja kansainväliset näyttökilpailut
  • vuoden 2015 paras maailmancup- tai arvokilpailutulos (voidaan huomioida)
  • urheilijan tulostaso on kansainvälisten kilpailutulosten tilastovertailussa 30 % parhaan tasolla tai parempi
  • Valinnoissa valmentajalla on mahdollisuus käyttää omaa harkintaa
  • urheilijan valmentautuminen on suunnitelmallista, pitkäjänteistä ja ammattimaista ja hän täyttää myös muut huippu-urheilun kriteerit.

3. Urheilija sitoutuu maajoukkuetoimintaan ja urheilijasopimuksen ja kilpailusopimuksen sääntöihin.

B-MAAJOUKKUE

B-maajoukkueen urheilijat tähtäävät A-maajoukkueeseen ja menestykseen kansainvälisellä tasolla.

1. Valinnoissa huomioidaan:
  • vuoden 2016 SM-kilpailutulokset, kotimaiset ja kansainväliset näyttökilpailut
  • vuoden 2015 paras maailmancup- tai arvokilpailutulos (voidaan huomioida)
  • urheilijan tulostaso on kansainvälisten kilpailutulosten tilastovertailussa lähellä 30 % parhaan tasoa
  1. Urheilijoilla on mahdollisuus päävalmentajan kutsumana osallistua A-maajoukkueharjoituksiin ja leireihin omalla kustannuksellaan.
  2. Urheilija sitoutuu maajoukkuetoimintaan ja urheilijasopimuksen ja kilpailusopimuksen sääntöihin.
  3. Valinnoissa valmentajalla on mahdollisuus käyttää omaa harkintaa

NUORTEN MAAJOUKKUE ja 2020-RYHMÄ

2020 ryhmä

2020-ryhmän urheilijoilla on pitkän tähtäimen tavoitteenaan menestyminen Tokion olympiakisoissa 2020. He ovat tulostasolla lähellä maajoukkuetason urheilijoita.

2020-ryhmän urheilijalta odotetaan sijoittumista vähintään 30 % tasolle seuraavan kauden aikana aikuisten sarjassa.

Valinnoissa huomioidaan:

• vuoden 2016 MC-ja arvokilpailutulokset
  • vuoden 2016 SM-kilpailutulokset ja kotimaiset sekä kansainväliset näyttökilpailut
  • vuoden 2015 paras maailmancup- tai arvokilpailutulos (voidaan huomioida)
  • tulostaso on kansainvälisten kilpailutulosten tilastovertailussa lähellä 30 % parhaan tasoa

Nuorten maajoukkue

Nuorten maajoukkueen ampujat ovat ikäluokkansa parhaita ja heiltä odotetaan sijoittumista nuorten kansainvälisissä kilpailuissa 30 % tasolle tai paremmin. Päätavoite on heillä vuoden 2020 olympiakisoissa.

Valinnoissa huomioidaan:

• vuoden 2016 MC- ja arvokilpailutulokset
  • vuoden 2015 paras kansainvälinen tulos
  • tulostaso on nuorten osalta kansainvälisten kilpailutulosten tilastovertailussa noin 30 % parhaan tasolla

Urheilijaa kannustetaan hakemaan Urheilukouluun.

PARALYMPIA-MAAJOUKKUERYHMÄ

Valintakriteerit ovat samat kuin A-maajoukkueen ja B-maajoukkueen. Nuorten maajoukkue 2020 -ryhmään voidaan valita menestyspotentiaalin omaava urheilija, joka sitoutuu suunnitelmalliseen ja pitkäjänteiseen harjoitteluun, maajoukkuetoimintaan ja sen sääntöihin. Paralympiaryhmiin kuuluvilla on oltava kansainvälinen ampumaurheilun vammaluokitus.

Hallituksen vahvistama 19.10.2016

ISSF:n EI-OLYMPIALAJIT

MAAJOUKKUERYHMÄ

1. Urheilija on kansainvälisellä huipulla aikuisten sarjassa, tulostaso on noin 30 % parhaan joukossa tai urheilija on saavuttanut vuosien 2014–16 aikana aikuisten arvokilpailu/Eurooppa cupin mitalin henkilökohtaisessa kilpailussa.
  2. Urheilija on potentiaalinen menestyjä tulevissa EM/MM kilpailuissa 2017/2018.
  3. Urheilija on parempi tai lähellä 30 % tulostasoa lajissaan.
  4. Valinnassa on huomioitu myös muu valmentautumisen kokonaisuus ja arvioitu urheilijan potentiaalisuus saavutettujen tulosten valossa.
  5. Urheilijan valmentautuminen on suunnitelmallista, pitkäjänteistä ja ammattimaista ja hän täyttää myös muut huippu-urheilijan kriteerit.
  6. Urheilija sitoutuu maajoukkuetoimintaan ja urheilijasopimuksen ja kilpailusopimuksen sääntöihin.

NUORTEN MAAJOUKKUERYHMÄ

1. Urheilija on kehityskelpoinen ja lahjakas ja omaa potentiaalia nousta ylempiin valmennusryhmiin.
  2. Urheilija on parempi tai lähellä 30 % tulostasoa lajissaan nuorten sarjassa.
  3. Urheilijan valmentautuminen on suunnitelmallista ja pitkäjänteistä, hänellä on potentiaalia kehittää harjoittelua ammattimaiseen suuntaan.
  4. Urheilija sitoutuu maajoukkuetoimintaan ja urheilijasopimuksen ja kilpailusopimuksen sääntöihin.
  5. Urheilijaa kannustetaan hakemaan Urheilukouluun.