Huippu-urheilun kansainvälisen kilpailutoiminnan valintajärjestelmä ja -kriteerit 2017
21.10.2016 klo 12:00

Kaikilta SAL:n arvokilpailuihin valittavilta urheilijoilta edellytetään SAL:n urheilijasopimuksen allekirjoittamista ja noudattamista.

Arvokilpailuihin (EM- ja MM-kilpailut) valittavan edustusjoukkueen nimeää valmennuksen johtaja yhdessä lajin maajoukkuevalmentajan kanssa. Valmennuksen johtaja esittelee valinnat hallitukselle. Valinnat vahvistaa Ampumaurheiluliiton liittohallitus.

MC- ja EC-kilpailuihin ja muihin kansainvälisiin kilpailuihin joukkueen valitsee lajin maajoukkuevalmentaja yhdessä valmennuksen johtajan kanssa.

Aikuisten olympiatuen urheilijat ovat etusijalla arvokilpailuvalinnoissa tasatilanteessa.

Valinnat perustuvat kansainvälisten ja kansallisten näyttö- ja katsastuskilpailujen tuloksiin, tarvittaessa leireillä tapahtuviin kilpailuihin sekä lajin maajoukkue-valmentajan sekä valmennuksen johtajan harkintaan ja perusteluihin.

Kansainvälisten kilpailujen näytöt ovat etusijalla urheilijoita valittaessa. Urheilijoita arvioitaessa tuloksia peilataan ja verrataan kansainvälisten kilpailujen 2013–2016 tilastoihin ja tulostasoon.

Arvokisoissa odotetaan urheilijan sijoittuvan 16 parhaan joukkoon. MC- ja EC-kilpailuissa urheilijan odotetaan sijoittuvan ensimmäisen kolmanneksen joukkoon. Joukkuekilpailuun valittavalta joukkueelta edellytetään mahdollisuutta sijoittua mitalille ja mahdolliset joukkuevalinnat käsitellään aina erikseen.

– urheilijan aikaisempaa arvokilpailumenestystä
– ampujan kehityssuuntaa ja -ennustetta
– urheilijan harjoittelun laatua ja määrää
– urheilijan sitoutumista määrätietoiseen valmentautumiseen
– urheilijan paineensietokykyä
– testituloksia (laji ja fyysiset)

Tulosrajat arvokilpailuihin löytyvät täältä.