Olympiakomitean uudeksi puheenjohtajaksi esitetään Timo Ritakalliota
4.11.2016 klo 12:46

logo-nocOlympiakomitean uudeksi puheenjohtajaksi esitetään Ilmarisen toimitusjohtaja Timo Ritakalliota, varapuheenjohtajiksi Olympiakomitean nykyisiä varapuheenjohtajia Susanna Rahkamoa ja Jukka Rauhalaa.

Olympiakomitean ja Valon kesäkuussa pidetyt ylimääräiset kokoukset asettivat ehdollepanotoimikunnan tekemään esityksen uuden Olympiakomitean puheenjohtajasta, varapuheenjohtajista ja hallituksen jäsenistä päätettäväksi yhdistyksen syyskokoukselle.

Kokous pidetään Lahdessa 26. marraskuuta. Uusi olympiakomitea aloittaa toimintansa 1. tammikuuta.

Ehdollepanotoimikunta, johon kuuluvat puheenjohtajat Tuija Brax ja Kalervo Kummola, jäsenet Juhani Kaskeala, Mikko Ronkainen, Mari Routti ja sihteeri Reijo Ruokonen on saanut työnsä valmiiksi, ja se esitteli perjantaina ehdotuksensa uudesta puheenjohtajasta ja hallituksen jäsenistä.

Uuden hallituksen toimikausi alkaa marraskuussa 2016 ja päättyy Tokion kesäolympialaisten jälkeen syksyllä 2020.

Ehdollepanotoimikunta esittää hallituksen jäseniksi Suomen Ladun toiminnanjohtaja Eki Karlssonia, Voimisteluliiton puheenjohtaja Anne Vierelää (ent. Martikainen), lasten liikuntakasvatuksen dosentti Arja Sääkslahtea, Jääkiekkoliiton toimitusjohtaja Matti Nurmista, liikuntakeskus Pajulahden toimitusjohtaja ja rehtori Lasse Mikkelssonia, Koripalloliiton puheenjohtaja Antti Zittingiä.

Sääntöjen mukaan hallituksessa on kaksi urheilijajäsentä, joita esittää urheilijavaliokunta. Urheilijajäseniksi esitetään Sari Multalaa ja Olli-Pekka Karjalaista.

Ehdollepanotoimikunta esittää hallitukseen varajäseniksi AKK-Motorsportin puheenjohtaja Juhani Pakaria ja Soveltavan liikunnan SoveLin toiminnanjohtaja Anne Taulua.

Kansainvälisen olympiakomitean (KOK) suomalaisjäsen Sari Essayah jatkaa hallituksessa.

– Ehdollepanotoimikunnan työ oli yllättävän yksimielistä. Kertaakaan emme äänestäneet, mutta totta kai nimistä oli vääntöä. Ehdotukset eivät tyydytä kaikkia, ja hyviä nimiä jäi ulkopuolelle, Kummola kertoi Helsingissä pidetyssä tiedotustilaisuudessa.

Ritakallio puolestaan totesi, että nyt ”otetaan iso uusi askel toiminnan kehittämisessä”.

– Visioiden on oltava riittävän haastavia, jotta asioita tehdään riittävällä intensiteetillä. Tämä on joukkuepeliä, jossa puheenjohtaja on yksi tekijä ja keulakuva. Olen ylpeä siitä, että nyt on tällainen hallitus ehdolla.