Tomi-Pekka Heikkilä ja MM-joukkue vuoden parhaiden ehdokaslistoilla
13.12.2016 klo 08:47

Liikkuvan maalin Tomi-Pekka Heikkilä (vas.), Krister Holmberg ja Heikki Lähdekorpi Grande Finalessa. (Kuva: Lassi Palo)

Liikkuvan maalin Tomi-Pekka Heikkilä ja kaksi MM-kultaa voittanut joukkue ovat virallisilla ehdokaslistoilla, kun Vuoden urheilija ja Vuoden joukkue valitaan tammikuussa.

On taas aika summata vuoden parhaat urheilusuoritukset ja laittaa vuoden 2016 urheilijat paremmuusjärjestykseen. Ehdokaslistat on julkistettu. Vuoden urheilija -listalla on Kymppi 64:n liikkuvan maalin erikoismies Tomi-Pekka Heikkilä, joka voitti henkilökohtaisen MM-pronssin lisäksi kaksi MM-joukkuekultaa.

Vuoden joukkue -ehdokaslistalla on kaksi MM-joukkuekultaa voittanut liikkuvan maalin joukkue, jossa ampuivat Heikkilän lisäksi Krister Holmberg (Raseborgs Skyttar) ja Heikki Lähdekorpi (Satakunnan Ampujat).

Ampumaurheiluliitto valitsi MM-joukkueen lokakuussa Vuoden ampumaurheilijaksi.

Vuoden urheilija 2016 julkistetaan Suomen Urheilugaalassa, joka järjestetään 17. tammikuuta. Luvassa on 10. Urheilugaala ja 70. Vuoden urheilija -valinta. Viime vuonna palkinnon vei keihäänheittäjä Tero Pitkämäki.

Vuoden urheilija -äänestykseen voivat osallistua Urheilutoimittajain liiton ja sen paikalliskerhojen jäsenet.

Vuoden urheilija -äänestyksessä kootaan vähintään viiden tai enintään kymmenen parhaan lista, jolle saa sijoittaa miesurheilijoita, naisurheilijoita ja joukkueita. Lisäksi listataan erikseen Vuoden joukkue ja Vuoden valmentaja. Joukkueet rinnastetaan ehdokaslistalla tasavertaisesti yksittäisiin urheilijoihin, mutta on äänestäjän omassa harkinnassa, miten ne äänestyslistassa sijoittuvat. Joukkue voidaan siis nimetä myös Vuoden urheilijaksi.