Joulukirje
21.12.2016 klo 16:53

Hyvä ampumaurheilun aktiivi ja ystävä! Vuosi 2016 muistettaneen muutoksien vuotena. Niitä tapahtui niin arkipäivän elämässämme kuin urheiluelämässäkin. Kaiken kaikkiaan hyvin erilainen vuosi. Koko vuoden raastaneen talouden laskusuunnan odotetaan nyt kääntyneen nousuun. Näin ainakin pankki-ihmiset ja pääministerikin lupailevat.

Joulun alla 21.12.2016

Lainsäädännössä väännetään kättä tiukasti EU:n tasolla ampuma-asedirektiivistä. Tuntuu oudolta, että siellä yritetään laittaa tiukempaan liekaan meitä järjestäytyneen harrastuksen lainkuuliaista väkeä, kun pääpaino pitäisi olla rikollisuuden ja laittomien aseiden vähentämisessä sekä syrjäytyneisyyden estämisessä.  Lupahallinnon puolella on pyrkimys luvituksen sähköistämiseen ja turhan byrokratian keventämiseen.

Ampumaurheilu lähtee luottavaisin mielin yhteistyöhön ministeriöiden kanssa, kun kyse on kansallisesta lainsäädännöstä. Hyviä avausaskeleita on jo otettu.

Urheilujärjestöpuolella on purettu päällekkäisyyksiä ja uusi Olympiakomitea aloittaa vuoden alusta. Huippu-urheilussa se näkyy tiiviimpänä yhdessä tekemisenä eri lajien välillä – meillä erityisesti tarkkuuslajien kanssa. Valmennustoimintaa keskitetään: Turussa pyörähtää akatemiayhteistyö liikkeelle ja sitä tukee Kisakallio-yhteistyö. Kuortaneelle on tarkoitus saada urheilulukio ja yläkoulutoimintaa vastaavasti Tanhuvaaraan. Hyviä lähtöjä päivittäisharjoittelun tehostamiseen opiskelun rinnalle!

Vaikka pian päättyvä vuosi on ollut taloudellisesti haastava, olemme selvinneet siitä reilusti jalat kuivina. Kiitos kuuluu ennen kaikkea seuroille ja seuraväelle, joka on jäsen- ja lisenssimaksujen kautta rakentanut yhtä merkittävää tukijalkaa liiton toiminnalle. Samoin kiitos kuuluu myös Opetus- ja kulttuuriministeriölle samoin kuin Olympia- ja Paralympiakomiteoille, jotka ovat nähneet toimintamme arvon ja laadun.

Unohtaa ei sovi myöskään yhteistyökumppaneitamme, jotka ovat lähteneet mukaan: mm. Lapuaa, Sakoa, Kultakeskusta, SMT:tä, ForssaPrintiä, Kisakalliota, Retki-lehteä, Cumulusta, Viking Linea, Simwayhuntia ja uusimpana Corrotech Oy:tä. Unohtaa ei toki sovi muitakaan esim. Kokkovuori- ja Metsästyssäätiötä. Ne ovat kaikki omilla panostuksillaan luoneet muut tukijalat. Iso kiitos vielä kaikille!

Urheilusta kun on puhe, kysytään aika usein kuinka paljon pitää tehdä sitä tai tätä. Mikä riittää tai on riittävästi. Siihen toki löytyy moniakin vastauksia. On hyvä muistaa, että maailma ei tule välttämättä valmiiksi, vaikka kuinka paljon tekisi. Olimmepa me sitten itse huippu-urheilijoita, kilpaurheilijoita, harrastajia, valmentajia, ohjaajia tai seuran hallituksen jäseniä tai puheenjohtajia, riittää, että sen mitä teet, teet sen parhaiten, siis niin hyvin kuin mihin pystyt. Se riittää. Saat olla oma itsesi ilman mitään muita paineita. Me olemme ihmisiä ja meillä on rajalliset voimamme ja sitä pitää välillä pystyä myös lataamaan uudelleen. Urheilijat tietävät, että treenin välillä on myös palauduttava ja levättävä.

Joulu on minulle tärkeää aikaa. Saan olla perheen ja sukulaisten kanssa, olla yhdessä ja nauttia toistemme seurasta – kiireettä. Kun Joulurauha julistetaan aattona, on se merkki, että nyt viimeistään alkaa joulun rauha ja viimeistään silloin voi heittää nurkkaan tai ainakin yrittää unohtaa työn murheet. Joulun sanomaan kuuluivat myös sanat ”älä pelkää, minä olen Sinun kanssasi”. Taivaallinen Isämme on hyvä valmentaja. Hän on hyvä valmentaja siksikin, että hänelle riittää, että olet vain oma itsesi tässä ja nyt vahvuuksinesi tai heikkouksinesi eikä hän jätä meitä yksin.

Kohta alkava vuosi 2017 on siis liittomme 98. toimintavuosi. Samalla se on itsenäisen Suomen 100-vuotisjuhlavuosi. Suomi 100 vuotta -teemana on yhdessä tekeminen. Se sopii meillekin hyvin uuden puheenjohtajamme sanoja lainatakseni: ”Tulevaan lähdemme yhteistyön, yhdessä tekemisen ja avoimuuden hengessä. Haluamme olla asioiden mahdollistajia niin, että seuroissa pystytään toteuttamaan!”

Vuoden vaihtuessa liitossamme siis yksi ajanjakso päättyy ja toinen alkaa, kun Pia Nybäckin pitkä hallitusjakso päättyy ja puheenjohtajuus siirtyy Vesa Nissiselle. Lämpimät kiitokset Pialle, joka äidillisen tiukasti on liittoamme johtanut ja siirtyy nyt Paralympiakomitean varapuheenjohtajaksi! Vesalle toivotamme viisautta ja voimia tulevassa työssään!

Teitä kaikkia kiitän työstänne lajimme parissa, tavoitteiden ja unelmien toteuttamisesta! Kiitos kaikille mukana olleille, rauhallista ja levollista Joulunaikaa, Hyvää sekä Onnellista Uutta Vuotta 2017!

Risto Aarrekivi
toiminnanjohtajaUnohtaa ei sovi toki muitakaan kuten esim. Kokkovuori- ja Metsästyssäätiötä.