Haulikkolajien maailmancup Suomeen 2019
21.2.2017 klo 13:37

Kansainvälinen ampumaurheiluliitto (ISSF) on myöntänyt haulikkolajien maailmancupin kilpailun Suomeen vuonna 2019. ISSF päätti asiasta Intian Delhissä pitämässään kokouksessa.

Suomessa järjestetään yksi vuoden 2019 haulikkolajien maailmancup-kilpailuista. Kansainvälinen ampumaurheiluliitto (ISSF) päätti asiasta Intian Delhissä pitämässään kokouksessa. Delhissä alkaa perjantaina tämän vuoden ensimmäinen maailmancup.

Suomen maailmancup järjestetään Hollolan Hälvälässä 1.-12. heinäkuuta 2019. Kilpailuun odotetaan 400-500 urheiluampujaa, jotka edustavat 70-80 maata. Siellä jaettaneen myös olympiamaapaikkoja seuraavana vuonna Tokiossa järjestettäviin kesäolympialaisiin.

ISSF päättää Delhissä muutaman päivän kuluttua siitä, missä ampumaurheilun lajeissa Tokiossa jaetaan olympiamitaleja.

Vuosi 2019 on paitsi Ampumaurheiluliiton myös kisaisäntänä toimivan Lahden Ampumaseuran (LAS) 100-vuotisjuhlavuosi.

– Haulikkolajien maailmancup on juhlavuotemme selkeä urheilullinen päätapahtuma, linjaa liiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi.

– Maailmancupia on ”lobattu” parin vuoden ajan. Mukana on ollut liiton ja seuran lisäksi Lahti Region. Tämä on hieno lopputulos hyvästä yhteistyöstä.

LAS:n Heikki Keskitalo on Aarrekiven kanssa samoilla linjoilla:

– Tämä tuntuu hienolta, koska kilpailua on haettu niin pitkään. Haulikkolajien arvokisoja ei ole Suomessa järjestetty vähään aikaan, hän sanoo.

Hollolan Hälvälässä järjestettiin haulikkolajien maailmancup edellisen kerran vuonna 1995.

– Cupin järjestäminen tietää töitä ja aherrusta. Olosuhteet on nyt tehtävä sellaisiksi kuin ne pitää maailmancupissa olla. Meillä on kaikki suunnitelmat olemassa, jotta voimme parantaa esimerkiksi melu- ja maaperäsuojausta.

Keskitalon mukaan maailmancupilla on ”iso merkitys” paitsi LAS:lle myös suomalaiselle haulikkoammunnalle ja ampumaurheilulle.

Kun Lahdessa järjestettiin vuoden 2002 ISSF:n kaikkien lajien MM-kilpailut, haulikkolajit järjestettiin Hälvälässä.