Simo Köylinen 13:s Delhin maailmancupin kaksoistrapissa
27.2.2017 klo 13:07

Simo Köylinen Delhin maailmancupissa. (Kuva: Pekka Maunula)

Intian Delhissä nähtiin päivän tauon jälkeen suomalaisvärejä, kun Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) maailmancup jatkui maanantaina. Simo Köylinen sijoittui kaksoistrapissa 13:nneksi ja Pauliina Frilander-Soini naisten pienoiskiväärin asentokilpailussa 27:nneksi.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden ensimmäinen maailmancup jatkui tiiviissä tahdissa maanantaina Intian Delhissä. Cupiin osallistuu 452 urheiluampujaa, jotka edustavat 50 maata. Mukana on kaksitoista suomalaista.

Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustava Simo Köylinen sijoittui kaksoistrapissa 13:nneksi. Hän teki tuloksen 130 (27+28+24+28+23), kun Delhin finaaliraja oli 137. Finaalissa voiton otti Australian James Willett kiekon erolla Intian Ankur Mittaliin (75-74).

Köylinen, 39, on kokenut urheiluampuja, joka on edustanut Suomea useissa arvokisoissa. Vuonna 2002 hän sijoittui kuudenneksi Santo Domingon maailmancupissa, ja seuraavana vuonna hän kilpaili Intiassa.

– Olin täällä edellisen kerran 2003, jolloin ammuin 113. Ammuin nyt siis paremmin eli kehitystä on tapahtunut, mutta liian hitaasti, noin kiekko per vuosi, pettynyt Köylinen tokaisi kisan jälkeen.

– Kaksi huonoa sarjaani tuli samalta radalta, johon en saanut minkäänlaista tolkkua. Mikään ei toiminut. Muuten minulla oli valmentajankin (Pekka Maunula) mukaan hyvää ammuntaa ja hyviä osumia.

Sairasteluista kärsinyt Pauliina Frilander-Soini (Pieksämäen Seudun Ampujat) oli mukana naisten 50m pienoiskiväärin asentokilpailussa (3×20 ls). Hän tähtäsi 567 pistettä (polvi 191, makuu 192, pysty 184).

– Olosuhteissa ei ollut valittamista: tuulista, aurinkoista ja sopivan lämmintä. Olen ollut täällä 39 asteen kuumeessa eli harmittaahan se, kun on kuukausia treenannut ja sitten on kisoissa noin kipeänä, 27:nneksi sijoittunut Frilander-Soini sanoi. Finaaliraja oli 582 pistettä.

Hän kuitenkin piti kilpailuaan ”yllättävän hyvänä ja sujuvana tällaiseen aikaan”:

– Tulos ei ole hyvä, mutta tekeminen oli parempaa, polvelta ja pystystä jopa parempaa kuin odotin, ja varsinkin asentojen alut olivat hyviä. Ainoastaan makuu meni pahasti alakanttiin. Siinä oli varmaankin tuulivirheitä ja vaikeuksia saada laukauksia lähtemään. Se (kymmenen pistettä parempi tulos) voi ratketa jo sillä, että saa panokset testattua, joten en ole kovin huolissani, Frilander-Soini sanoi ja kertoi aloittavansa ”vihdoin pienen tauon”.

Maailmancupin ykkönen oli Kiinan Yiwen Zhang, 21, joka voitti finaalissa Singaporen Xiang Serin 1,9 pisteellä. Sveitsin Nina Christen teki peruskilpailun parhaan tuloksen 586, mutta sijoittui lopulta viidenneksi.

Suomalaisia ei kilpaile Delhissä tiistaina. Cup jatkuu suomalaisittain keskiviikkona, kun miesten skeet alkaa. Siinä ovat mukana Oskari Kössi (Sibbo Skyttegille), Timo Laitinen (Sibbo Skyttegille) ja Tommi Takanen (Lahden Ampumaseura).

Seuraava maailmancup on 17.-27. maaliskuuta Meksikon Acapulcossa. Siellä kilpaillaan haulikkolajeissa. EM-kilpailut ovat Azerbaidzhanin Bakussa heinä-elokuussa, ja MM-mitalit jaetaan syyskuussa Moskovassa.

ISSF:n maailmancup (kivääri, pistooli, haulikko)
22.2.-4.3. Delhi, Intia

Tuloksia ma 27.2.

Miesten kaksoistrap 150 kiekkoa + finaali: 1) James Willett Australia 138+75 (ME), 2) Ankur Mittal Intia 137+74, 3) James Redman Iso-Britannia 137+56 (JME), 4) Steven Scott Iso-Britannia 139+46, 5) Alessandro Chianese Italia 137+36, 6) Sangram Dahiya Intia 138+24, … 13) Simo Köylinen 130.

Naisten 50m pienoiskivääri 3x20ls + finaali: 1) Yiwen Zhang Kiina 455,7 (584), 2) Xiang Ser Singapore 453,8 (585), 3) Eva Roesken Saksa 443,6 (585), 4) Jolyn Beer Saksa 422,8 (584), 5) Nina Christen Sveitsi 411,4 (586), 6) Ayano Shimizu Japani 402,4 (584), 7) Tejaswini Sawant Intia 402,4 (582), 8) Najmeh Khedmati Iran 402,2 (583), … 27) Pauliina Frilander 567.

Kaikki tulokset löydät täältä.