Uusia lajeja esitetään Tokion olympialaisiin 2020
28.2.2017 klo 10:01

Kansainvälinen ampumaurheiluliitto (ISSF) on päättänyt esittää uusia lajeja Tokiossa vuonna 2020 järjestettäviin kesäolympialaisiin.

Kaksoistrapin tilalle tulee trapin sekakilpailu, jossa on yksi mies- ja yksi naisampuja. Miesten 50m pienoiskiväärin makuuasennon kilpailun tilalle tulee 10m ilmakiväärin sekakilpailu, ja miesten 50m pistooli korvataan 10m ilmapistoolin sekakilpailulla.

Olympialajien määrä pysyy entisellään eli viidessätoista, ja ne jakautuvat tasan haulikon (5), kiväärin (5) ja pistoolin (5) kesken.

Kahden vuoden ajan asiaa pohtinut ja selvittänyt ISSF päätti asiasta Intian Delhissä käynnissä olevan maailmancupin yhteydessä pitämässään kokouksessa. Se on lähettänyt ehdotuksensa määräaikaan mennessä (28.2.) Kansainväliselle olympiakomitealle (KOK), joka tekee ensi kesänä päätöksen Tokion lajiohjelmasta.

– Uskomme, että tämä on merkittävä askel ampumaurheilulle. Kannatamme sukupuolten ja lajiemme välistä tasa-arvoa, ja kaikki komiteamme ovat tehneet paljon töitä, jotta hieno lajimme kasvaa jatkossakin, ISSF:n puheenjohtaja Olegario Vazquez Rana sanoi Delhissä.

Lähde: http://www.issf-sports.org/

Ampumaurheilun esitetyt olympialajit (15):

Miehet
Kivääri: 10m ilmakivääri, 50m pienoiskivääri 3x40ls (pois: 50m pienoiskivääri makuu)
Pistooli: 10m ilmapistooli, 25m olympiapistooli (pois: 50m pistooli)
Haulikko: skeet, trap (pois: kaksoistrap)

Naiset
Kivääri: 10m ilmakivääri, 50m pienoiskivääri 3x20ls