Paralympialajien ampujilla Tokio mielessä
31.3.2017 klo 19:29

Jarkko Mylly (vas.), Erkki Pekkala ja Timo Keskisimonen palkintojenjaossa. (Kuvat: Lassi Palo)

Paralympialajien ampujilla ovat Tokio ja vuosi 2020 mielessä. Näin sanoivat ilmakiväärin R3-lajin SM-hopeamitalisti Jarkko Mylly, pronssimitalisti Timo Keskisimonen ja neljänneksi sijoittunut Nico Järvinen.

Pirkkahallin D-halli toimii SM-kisojen areenana.

Ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut alkoivat perjantaina Tampereella. Sunnuntaina päättyviin kisoihin osallistuu 635 urheiluampujaa. SM-mitalit jaetaan 10m ilmakiväärin, ilmakiväärin makuuasennon ja 3×20 ls sekä ilmapistoolin kilpailuissa.

SM-kisoissa on kaikkiaan 817 suoritusta. Kisoissa on edustettuna 94 seuraa, ja mestaruuksia jaetaan kaikissa Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) sarjoissa eli 16-vuotiaista 75-vuotiaisiin.

Ampumaurheiluliiton varapuheenjohtaja Timo Laurila avasi SM-kilpailut. Hän toi puheessaan esiin liiton 100-vuotisjuhlavuoden, joka on kahden vuoden kuluttua eli 2019. Teemana on ”osumisen iloa hyvässä seurassa”. Laurila totesi myös sen, että uusi olympiadi on alkanut.

– Tavoitteenamme on varmistaa olympiapaikkoja Tokioon 2020. Nuoret ovat avainasemassa, hän sanoi.

Miesten ilmakiväärin makuuasennon kisa käynnissä.

Liikuntavammaiset kilpailivat perjantaina. Ilmakiväärin R3-lajin tuore Suomen mestari (630,5) ja Sydneyn paralympialaisissa vuonna 2000 hopeaa voittanut Erkki Pekkala ei Tokioon halua.

– Kiusaan täällä nuorempiani, koska ampumaurheilu on niin mukavaa. Olen yrittänyt tsempata poikia, jotka ovat parhaassa iässään. Nyt on heidän vuoronsa yrittää paralympialaisiin, pian 70 vuotta täyttävä Haapajärven Ampumaseuran konkari naurahti.

Tilanne on muuttunut myös siksi, että Minna Leinonen pitää taukoa. Hän oli Suomen ainoa ampumaurheilija Rio de Janeiron paralympialaisissa syyskuussa.

Ensimmäiset maapaikat seuraaviin eli Tokiossa vuonna 2020 järjestettäviin paralympialaisiin jaettaneen ensi vuoden MM-kisoissa. Ampumaurheiluliiton kiväärivalmentaja Pirjo Peltola tietää, että kamppailu maapaikoista tulee olemaan – jälleen kerran – erittäin kova.

– Timo Keskisimonen ja Jarkko Mylly ovat kehittyneet vuosi vuodelta, ja he ovat kovia tekijöitä ja henkisesti lujia. Nico Järvinen on nuori, ja hänellä on vielä aikaa vaikka kuinka paljon, Peltola sanoi, kun Tampereen SM-kisat alkoivat päästä vauhtiin.

Mylly ja Keskisimonen kilpailevat Puolan GP-kilpailussa huhtikuussa ja Hannoverin kansainvälisessä kilpailussa toukokuussa. Järvinen on kuntouttanut kipeää olkapäätään koko talven ajan, eikä ole sen takia uskaltanut täyttää kilpailukalenteriaan.

– Tämä oli vasta kauden toinen kilpailuni, jota varten ehdin harjoitella parin viikon ajan. Pienillä laukaisumäärillä mennään, sillä olen ampunut ehkä 700 laukausta, Mäntsälän Urheilijoiden 17-vuotias urheiluampuja sanoi. Järvisen tulos oli 620,9.

– Kaiken pitäisi olla nyt kunnossa, ja pystyn aloittamaan ”piekkarikauden”. Olkapäävamma on hidastanut suunnitelmiani, koska yksi talvi jäi kokonaan väliin. Uskon pysyväni nyt ehjänä, hän sanoi.

Raahen Ampujien Timo Keskisimosen tulos oli 628,5, joka jäi viisi pistettä hänen viime vuonna tekemästään ennätyksestä. Ilman desimaaleja hän paukutti täydet 600 pistettä.

– Ekan kerran, hän myhäili tyytyväisenä.

– Olen saanut kunnollista valmennusta, ja laadukas harjoittelu on tuottanut tulosta, Keskisimonen, 32, viittasi keuruulaisen valmentajan Jukka Salosen vetämiin leireihin.

– Yhden leirin alussa olin vihainen itselleni, kun tuntui siltä, etten osaa ampua. Sitten se lähti paranemaan. Minulla riittää motivaatiota yrittää Tokioon, mutta ajasta en sen sijaan ole yhtä varma, kahden pienen lapsen isä hymyili. Tytär on kaksivuotias, ja poika syntyi viime jouluaattona.

Tuloksen 629,4 tehnyt Jarkko Mylly (Haapajärven Ampumaseura) ei pidä Tokion paralympialaisia päätavoitteenaan, vaan sanoo etenevänsä niitä kohti ”pienin askelin”.

– Kyllä ne takaraivossa ovat, ja ne ovat sekä haave että kaukainen tavoite. Ensin pitäisi kuitenkin menestyä maailmancupeissa ja päästä finaaliin. Kyllä Tokioon pääsee vaivattakin, ja sinne on suoria lentoja. Silloin sinne mennään kuitenkin turistina, mutta minä haluan sinne kilpailemaan ja aseen mukaan!

Mylly kehui Keskisimosen tavoin Salosen valmennusta.

– Olen saanut harjoitteluuni paljon uutta. Ensi vuosi tulee olemaan varmasti tätä vuotta tasaisempi, kun olen sisäistänyt Salosen antamat opit.

Tampereen SM-kisojen suurin sarja on miesten ilmapistooli, jossa on 78 osallistujaa. Miesten ilmakiväärissä on 50 kilpailijaa. Naisten ilmakiväärissä kilpailee 63 urheiluampujaa ja ilmapistoolissa 47. Ilmakiväärin 3×20 ls kilpailussa on kaikkiaan 94 suoritusta. Makuuasennon kisassa suorituksia on 99.

Järjestelyistä vastaavat Nokian Seudun Ampujat (NoSA), Pohjois-Hämeen Ampujat (P-HA) ja Kymppi-64.

10m ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut
31.3.-2.4. Tampere