Reetta Hynninen, Jussi Saari, Juho Kurki ja Emmi Hyrkäs juhlivat Suomen mestaruuksiaan
2.4.2017 klo 18:36

Miesten ilmakiväärin voittaja Juho Kurki kultatuolissa. Joni Stenström (vas.) sai hopeaa ja Sebastian Långström pronssia.

Ilmakivääri- ja pistoolilajien SM-kilpailujen viimeiset mitalit jaettiin sunnuntaina Tampereella. Ilmakiväärin mestaruuksiaan juhlivat Juho Kurki ja Emmi Hyrkäs, ja ilmapistoolissa kultamitalit jaettiin Reetta Hynniselle ja Jussi Saarelle.

Kolmipäiväiset ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut päättyivät sunnuntaina Tampereella. Kisoihin osallistui 635 urheiluampujaa. SM-mitalit jaettiin 10m ilmakiväärin, ilmakiväärin makuuasennon ja 3×20 ls sekä ilmapistoolin kilpailuissa.

SM-kisoissa oli kaikkiaan 817 suoritusta ja edustettuina 94 seuraa. Mestaruuksia jaettiin kaikissa Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) sarjoissa eli 16-vuotiaista 75-vuotiaisiin. Järjestelyistä vastasivat Nokian Seudun Ampujat (NoSA), Pohjois-Hämeen Ampujat (P-HA) ja Kymppi-64.

Ampumaurheiluliitto myönsi viime syksynä SAL:n kultaisen ansiomerkin Kalle Hasulle (Suomen Metsästysyhdistys) ja Ville Virtaselle (Pieksämäen Seudun Ampujat) heidän ansiokkaasta ja pitkäaikaisesta toiminnastaan lajin hyväksi. Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Vesa Nissinen ojensi ansiomerkit Hasulle ja Virtaselle tänään Tampereen SM-kisojen yhteydessä.

Ilmakivääri M

Miesten ilmakiväärin voittaja: Juho Kurki.

Viime vuoden Suomen mestari Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat) oli miesten ilmakiväärin peruskilpailun paras tuloksellaan 621,8. Kyrsklätt Skytteföreningenin Sebastian Långström jäi Kurjesta 1,6 pistettä. Finaaliraja oli 613,6.

Kurki jatkoi finaalissa vakuuttavaa tahtiaan ja uusi mestaruutensa 1,4 pisteen erolla Joni Stenströmiin (Raseborgs Skyttar). Kahden vuoden takainen Suomen mestari Långström sai SM-pronssia.

Kurki voitti Tampereen SM-kilpailuissa kolme mestaruutta. Viikonloppu oli hänen mukaansa ”lähes täydellinen”.

– Peruskilpailu ei ollut tuloksellisesti ihan huippua, mutta tyytyväinen täytyy olla, Kurki hymyili.

Kurki on paljon reissussa tulevien viikkojen aikana. Hänen kalenterissaan on leiri Espanjan Granadassa ja kansainvälisiä kilpailuja ulkomailla. Maailmancup on vuorossa toukokuussa Saksan Münchenissä.

Ilmakivääri N

Naisten ilmakiväärin iloinen voittaja Emmi Hyrkäs.

Naisten ilmakiväärin SM-kultamitali ojennettiin erittäin jännittävän kilpailun päätteeksi Simpeleen Hahlon Emmi Hyrkäkselle. Hän voitti Kiteen Ampujien Inka Havukaisen pienimmällä mahdollisella erolla eli 0,1 pisteellä. Ennen viimeistä laukausta Hyrkäs johti 0,9 pisteellä. Kun Hyrkäs tähtäsi viimeisellään 9,1 ja Havukainen 9,9 pistettä, mestaruus meni Simpeleelle.

– Minua jännitti koko finaalin ajan. Viimeisessä laukauksessa sykkeeni oli varmasti maksimissaan, Hyrkäs sanoi.

– Finaalit ovat olleet minulle vaikeita. Tämä oli varmasti paras finaalini. Kun näin viimeisen laukauksen tulokseni, tiesin, että kisasta tulee tiukka.

Hyrkäs sai Tampereen SM-kisoissa kaksi kultamitalia, sillä hän voitti eilen ilmakiväärin 3×20 ls mestaruuden.

Hyrkäksen mielestä mielenkiintoista oli sekin, että kahdeksanneksi sijoittunut Annika Sihvonen (SMAS) oli naisten finaalin vanhin osanottaja. Hän täyttää vajaan kahden viikon kuluttua 24 vuotta.

– Finaalissa oli nuoria ampujia, Hyrkäs sanoi.

Ilmapistooli M

Miesten ilmapistoolin voittaja Jussi Saari.

Karri Turunen (Nurmeksen Ampumaseura) voitti viime vuonna miesten ilmapistoolin Suomen mestaruuden. Hän jatkoi Tampereella hyvää tahtiaan tekemällä peruskilpailun ylivoimaisesti parhaan tuloksen 577. Poliisien Ampumaseuran konkari Kai Jahnsson jäi hänestä yksitoista pistettä. Finaaliin pääsi tuloksella 562.

Finaalissa Turunen jäi kuitenkin hopealle, kun Tampereen Urheiluampujien Jussi Saari voitti mestaruuden 4,9 pisteen erolla (234,2-229,3). Jalasjärven Ampujien Teijo Kimpimäki sai pronssia.

Saari, 33, voitti nyt toisen ilmapistoolin Suomen mestaruutensa. Edellinen tuli kolme vuotta sitten.

– Kyllä voitto aina hyvältä maistuu, Saari myhäili samalla, kun kilpakumppanit kävivät onnittelemassa häntä.

Saari on kuulunut nuorena maajoukkueeseen, mutta nyt tavoitteet ovat ”Suomen rajojen sisäpuolella”. Hän teki peruskilpailussa kauden parhaan tuloksensa 562. Mestarin ottein Saari tähtäsi finaalin viimeisellä laukauksellaan 10,5 pistettä.

– Herrasmies lopettaa kisan napakymppiin, hän nauroi.

Ilmapistooli N

Reetta Hynninen tuulettaa voittonsa kunniaksi,

Viime vuoden mestari Ritva Karri (Kokkolan Metsästys- ja Ampumaseura) tähtäsi naisten ilmapistoolin peruskilpailun parhaan tuloksen 374, mutta jäi finaalissa kahdeksanneksi. Poliisien Ampumaseuran Reetta Hynninen otti uransa ensimmäisen ilmapistoolin Suomen mestaruutensa 7,5 pisteen erolla Elina Silveriin (Turun Seudun Ampujat).

– Se oli hyvä kisa! Ei mitään ihmeellistä, vaan perustekemistä. Finaalin tasoero hivenen yllätti. Minulla on nyt hyvä fiilis, iloinen Hynninen sanoi kisan jälkeen.

Hynninen tähtäsi peruskilpailussa 373 pistettä. Finaaliraja oli 363. SM-pronssia sai Kotkan Ampumaseuran Kirsti Kaaro.

10m ilmakivääri 3×20 ls

Tampereen SM-kisojen päätöspäivänä kilpailtiin myös ilmakiväärin 3×20 ls mestaruuksista. Suomen mestaruudet voittivat Riku Laitinen (HaaAS, M16), Essi Heiskanen (Pieksämäen Seudun Ampujat, N16), Cristian Friman (Esbo Skytteförening, M18), Jenna Kuisma (Kyrkslätt Skytteförening, N18), Jere-Juhani Salo (Nokian Seudun Ampujat, M20) ja Suvi Petäjäsaari (Myllykosken Ampujat, N20). Frimanin voittotulos 596 on M18-sarjan uusi Suomen ennätys.

10m ilmakivääri- ja pistoolilajien SM-kilpailut
31.3.-2.4. Tampere

SM-kisojen tulospalvelussa on ollut teknisiä ongelmia, joita kisajärjestäjät ja Ampumaurheiluliitto pahoittelevat. Tulokset: http://www.veevee.info/smtampere/

Tuloksia su 2.4.

Miesten 10m ilmakivääri 60 ls + finaali: 1) Juho Kurki KaA 245,9 (621,8), 2) Joni Stenström RS 244,5 (616,4), 3) Sebastian Långström KSF 222,5 (620,2), 4) Matias Kiuru PAS 202,3 (617,6), 5) Cristian Friman ESF 181,4 (618,1), 6) Juha Rutonen HAS 160,8 (613,6), 7) Aleksi Leppä HAS 139,2 (614,2), 8) Timo Puisto MA 118,6 (615,0).

Naisten 10m ilmakivääri 40 ls + finaali: 1) Emmi Hyrkäs Hahlo 242,6 (413,5), 2) Inka Havukainen KitA 242,5 (413,6), 3) Jenna Kuisma KSF 220,9 (410,5), 4) Armi Häkkinen KuusA 200,8 (410,2), 5) Katariina Laine HlAS 179,6 (413,2), 6) Henna Viljanen KSF 160,1 (414,4), 7) Saana Tattari HlAS 139,4 (412,5), 8) Annika Sihvonen SMAS 118,6 (412,1).

Miesten 10m ilmapistooli 60 ls + finaali: 1) 1) Jussi Saari TaU 234,2 (562), 2) Karri Turunen NAS 229,3 (577), 3) Teijo Kimpimäki JjA 210,3 (565), 4) Pasi Tenkanen NoSA 189,2 (562), 5) Kai Jahnsson PAS 168,8 (566), 6) Ari Huhtamäki RSA 149,9 (562), 7) Jarmo Salo LSA 130,7 (562), 8) Jyrki Turja LSA 109,8 (565).

Naisten 10m ilmapistooli 40 ls + finaali: 1) Reetta Hynninen PAS 233,7 (373), 2) Elina Silver TSA 226,2 (363), 3) Kirsti Kaaro KAS 204,7 (366), 4) Paula Viitasaari PAS 186,3 (365), 5) Tiina Jänkälä SodA 166,9 (367), 6) Anette Källi LehA 148,1 (367), 7) Therese Fagerström RS 126,1 (367), 8) Ritva Karri KokMAS 108,2 (374).

M20 10m ilmakivääri 3×20 ls: 1) Jere-Juhani Salo NoSA 590, 2) Roope Pohjoisaho KuusA 587, 3) Sami Heiskanen PiekSA 587.

M18 10m ilmakivääri 3×20 ls: 1) Cristian Friman ESF 596 (SE), 2) Riku Koskela KaA 588, 3) Mika Varjo MA 588.

M16 10m ilmakivääri 3×20 ls: 1) Riku Laitinen HaaAS 584, 2) Luukas Koota ESF 582, 3) Markus Suortti HAS 580.

N20 10m ilmakivääri 3×20 ls: 1) Suvi Petäjäsaari MyA 584, 2) Mira Mäkelä LappjA 575, 3) Susanna Petäjäsaari MyA 575.

N18 10m ilmakivääri 3×20 ls: 1) Jenna Kuisma KSF 588, 2) Jonna Mauno KuusA 579, 3) Sonja Siitonen Hahlo 579.

Joukkuekilpailu Y20 10m ilmakivääri 3×20 ls: 1) ESF 1764 (JSE), 2) KaA 1752, 3) KuusA 1747.

Lisää kuvia: https://www.facebook.com/Ampumaurheiluliitto-151006777957/