Asko Terkola jatkaa liittovaltuuston puheenjohtajana
29.4.2017 klo 16:12
Lassi Palo

Puheenjohtaja Vesa Nissinen (oik.) onnitteli Asko Terkolaa valinnan jälkeen. (Kuvat: Lassi Palo)

Asko Terkola jatkaa Ampumaurheiluliiton liittovaltuuston puheenjohtajana. Asiasta päätti SAL:n liittovaltuusto, jonka kokous pidettiin lauantaina Helsingissä.

Tapio Hänninen ja Päivi Könönen valittiin liittovaltuuston varapuheenjohtajiksi.

Asko Terkola on toiminut SAL:n liittovaltuuston puheenjohtajana vuodesta 2015 lähtien, ja nyt hänet valittiin uudelle kaksivuotiskaudelle. Hän on Salon Seudun Ampujien ja SAL:n Lounais-Suomen aluejaoston puheenjohtaja.

– Nyt on kaksi vuotta opeteltu ja voin jatkaa tehtävässä entistä kokeneempana, Terkola sanoi kiitospuheessaan.

Liittovaltuuston varapuheenjohtajiksi valittiin Tapio Hänninen Rovaniemeltä ja Päivi Könönen Orimattilasta. Hänninen, joka toimi varapuheenjohtajana myös edelliset kaksi vuotta, on Lapin alueen puheenjohtaja ja Lapin Ampujien hallituksen jäsen. Könönen on Orimattilan Seudun Urheiluampujien sihteeri. Tehtävät ovat kaksivuotisia.

SAL:n liittovaltuusto hyväksyi kokouksessaan vuoden 2016 toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen sekä myönsi vastuuvapauden hallitukselle ja muille tilivelvollisille. Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Vesa Nissinen totesi, että viime vuosi oli taloudellisesti hyvä. Liiton kulut olivat noin 2,2 miljoonaa euroa ja tulos 68 231 euroa ylijäämäinen.

Nissinen linjasi, että tämän vuoden tärkeisiin tehtäviin kuuluu muun muassa uuden toiminnanjohtajan valitseminen, kun liiton pitkäaikainen toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi jää eläkkeelle.

– Tavoitteena on, että liitolla on mahdollisimman hyvä uusi toiminnanjohtaja 1. marraskuuta alkaen, Nissinen sanoi.

Risto Aarrekivi (vas.) viimeisessä liittovaltuuston kokouksessaan vierellään Asko Terkola.

Liittovaltuusto vahvisti kokouksessaan vuoden 2018 talousarvion perustana olevat maksut. Jäsenmaksuihin ei tule muutoksia, ja aikuisten ja nuorten lisenssien hinnat pysyvät myös ennallaan, kuten myös harrastelisenssin, ylituomarikortin ja I-luokan tuomarikortin hinnat. Seniorilisenssiin lisättiin tapaturmavakuutus, jonka myötä hinta nousi kolmella eurolla.

Kokouksessa esiteltiin myös SAL:n pidemmän aikavälin suunnitelmat. Ampumaurheilun johtamisen painopisteitä ovat olosuhteiden varmistaminen, vaikuttamisen ja viestinnän tehostaminen, liiton sisäisen toiminnan kehittäminen, seurojen tarpeisiin vastaaminen ja huippu-urheilun tulosten parantaminen.

– Tavoitteena on, että meillä on riittävä ja kattava nykyaikainen ampumarataverkosto sekä marraskuun alusta lukien päätoiminen olosuhdepäällikkö. Lainsäädännön ja julkishallinnon halutaan tukevan ampumaharrastusta. Monivuotisen vaikuttajaviestinnän suunnitelman laatimiseen panostetaan aikaa ja vaivaa, puheenjohtaja Nissinen sanoi.

– Seurojen tukeminen on yksi toimintamme peruspilareista ja päätehtävistä. Siksi resurssit on käytettävä juuri oikeisiin kohteisiin.

Talous- ja kehityspäällikkö Anne Lantee esitteli samassa yhteydessä kevättalvella tehdyn seurakyselyn alustavat tulokset. Kun seuroilta kysyttiin kehitystavoitteita 3-5 vuoden päähän, vastausten kärkipäässä olivat rataolosuhteiden kehittäminen, seuran jäsenmäärän kasvattaminen sekä uusien valmentajien ja ohjaajien kouluttaminen. Myönteisimpiä asioita seuroissa ovat kyselyn mukaan seurahenki ja yhteisöllisyys, käytössä olevat olosuhteet ja uusien harrastajien helppo mukaantulo.

Tänä vuonna eläkkeelle jäävä talouspäällikkö Pirjo Manninen kukitettiin kokouksessa.

Kyselyn yhteenvedot toimitetaan kaikille seuroille myöhemmin keväällä. Kaikkien vastanneiden kesken on arvottu kolme risteilylahjakorttia. Arpaonni suosi Kontiolahden Urheilijoita, Orimattilan Seudun Urheiluampujia ja Siilinjärven Luotiampujia.

Suomalaiset ampumaurheilijat saavuttivat viime vuonna ISSF-/IPC-lajeissa 11 arvokisamitalia. Ei-ISSF-lajeissa tuli kaikkiaan kuusi henkilökohtaista EM- ja MM-mitalia. Rio de Janeiron olympialaisissa oli kaksi urheilijaa (Satu Mäkelä-Nummela ja Vesa Törnroos), ja paralympialaisissa suomalaista ampumaurheilua edusti Minna Leinonen.

– Emme onnistuneet palaamaan mitalikantaan, mutta verrattuna muiden lajienkin menestykseen urheilijamme pärjäsivät kohtuuhyvin. Toki jäi tässä parannettavaa Tokioon, Aarrekivi sanoi.

Seuraavat kesäolympialaiset järjestetään Tokiossa vuonna 2020. Tavoitteena on nyt, että Suomella on ampumaurheilussa urheilija joka lajissa eli kiväärissä, pistoolissa, trapissa ja skeetissä. Lisäksi tavoitteena on saada edustus myös paralympialaisiin.

Viime vuonna käynnistettiin Ampumaurheiluliiton 100-vuotisjuhlavalmistelut. SAL täyttää sata vuotta 2019. Liiton historiikin kirjoittaa tunnettu urheilutietokirjailija Kalle Virtapohja.

Juhlavuoden aloittaa 18. tammikuuta Helsingissä pidettävä päiväjuhla, joka on tarkoitettu erityisesti ulkoisille sidosryhmille. Haulikon maailmancup järjestetään Hollolan Hälvälässä 11.-22. elokuuta, ja elokuun 31. päivänä pidetään pääjuhla ampumaurheiluväelle perheineen. Paikkaa ei ole vielä lopullisesti päätetty. Vuoden päättää 25.-27. lokakuuta pidettävä kauden päätöstilaisuus Grande Finale.

Tämän vuoden urheilullisia päätavoitteita ovat muun muassa Azerbaidzhanin Bakussa 20.7.-3.8. järjestettävät EM-kilpailut. Bakussa kilpaillaan 25/50/300m lajeissa sekä haulikossa ja liikkuvassa maalissa. Haulikon MM-kilpailut ovat syyskuun alussa Moskovassa.

Liittovaltuuston kokouksessa hyväksyttiin myös muutokset Kilpailutoiminnan yleissääntöihin ja ohjeisiin.