Per-Ole Lindell: ”Naisten vähäinen kilpailukokemus näkyy, miehillä hyvä aloituspäivä”
30.4.2017 klo 18:17

Näkymä Larnakan radalle. (Kuva: Per-Ole Lindell)

Haulikkolajien maailmancup alkoi sunnuntaina Kyproksella. Suomen skeet-miehet jatkavat toiseen kilpailupäivään hyvistä asemista. Naisten skeetissä Niina Aaltonen sijoittui 42:nneksi.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden kolmas maailmancup alkoi sunnuntaina Kyproksen Larnakassa. Siellä kilpaillaan haulikkolajeissa eli trapissa, skeetissä ja kaksoistrapissa. Kilpailuun osallistuu 429 urheilijaa, jotka edustavat 61 maata. Kyproksen maailmancupissa on mukana seitsemäntoista suomalaista urheiluampujaa.

Avauspäivänä ratkaistiin naisten skeetin paremmuus. Yhdysvaltain kuusinkertainen olympiamitalisti Kimberly Rhode oli peruskilpailun ykkönen tuloksellaan 73. Pääsystä finaaliin uusi seitsemän naista, jotka ampuivat tuloksen 71, joka oli siis finaaliraja.

Finaalissa voittoon nousi Kiinan Meng Wei. Hän voitti toiseksi sijoittuneen Rhoden kahdella pisteellä. Weng oli neljäs viime vuoden Rio de Janeiron olympialaisten skeetissä.

Suomalaiskolmikosta parhaan tuloksen teki tänään Niina Aaltonen (Rauman Seudun Urheiluampujat). Hän rikkoi 63 (18+23+22) kiekkoa ja sijoittui 42:nneksi. Oulun Seudun Haulikkoampujien Marjut Heinonen oli 47:s tuloksellaan 61 (20+20+21). Heidi Hämäläinen (Sibbo Skyttegille) sijoittui 56:nneksi rikottuaan 57 kiekkoa (20+19+18).

– Naisten vähäinen kilpailukokemus näkyy tuloksissa. Hämäläisellä oli tekniikkaongelmia, ja Aaltonen on polvileikkauksensa takia aloittanut harjoittelun vasta pari kuukautta sitten, Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Per-Ole Lindell kertoi Larnakasta.

– Heinonen kilpaili ensimmäisen kerran tänä vuonna, ja hänelle tuli flunssa Kyprokselle lähtiessä.

Miesten skeetissä ammuttiin ensimmäisen kilpailupäivän 50 kiekkoa. Kaikki kiekot rikkoi seitsemän miestä. Maanantaina ammutaan viimeiset 75 kiekkoa ja finaali.

Suomalaiset tekivät tuloksen 49 ja jatkavat toiseen päivään hyvästä tilanteesta. Timo Laitinen (Sibbo Skyttegille) on 16. sijalla, Tommi Takanen (Lahden Ampumaseura) on 17. sijalla ja Oskari Kössi (Sibbo Skyttegille) 18. sijalla.

– Miehillä oli tasapainoinen ja hyvä aloituspäivä. Leirien jälkeen osasimme odottaa heiltä hyvää tasoa. Kisa on erittäin tiukka, joten huominen ratkaisee, Lindell summasi.

Ala-Hämeen Ampujien Timi Vallioniemi teki niin sanottuna mqs-ampujana ensimmäiseen päivään tuloksen 45 (23+22).

Aiemmin tänä vuonna on kilpailtu Intian Delhissä ja Meksikon Acapulcossa, jossa suomalaisia ei ollut mukana. Kyproksen maailmancupin viimeinen kisapäivä on sunnuntai 7. toukokuuta.

ISSF:n maailmancup (haulikko)
28.4.-8.5. Larnaka, Kypros

Tuloksia ja tilanteita su 30.4.

Naisten skeet 75 kiekkoa + finaali: 1) Meng Wei Kiina 71/uusinta 13+10+54, 2) Kimberly Rhode Yhdysvallat 73+52, 3) Sutiya Jiewchaloemmit Thaimaa 71/21+41, 4) Simona Scocchetti Italia 71/22+30, 5) Chiara Cainero Italia 71/13+9+22, 6) Dania Jo Vizzi Yhdysvallat 71/11+15, 7) Andri Eleftheriou Kypros 71/5, 8) Assem Orynbay Kazakstan 71/3, … 42) Niina Aaltonen 63, … 47) Marjut Heinonen 61, … 56) Heidi Hämäläinen 57. 58 osanottajaa.

Miesten skeet, 1. kilpailupäivän 50/125 kiekkoa, tilanne: 1) seitsemän miestä 50, … 16) Timo Laitinen 49, 17) Tommi Takanen 49, 18) Oskari Kössi 49. 94 osanottajaa. Mqs: Timi Vallioniemi 45.

Kaikki tulokset löydät täältä.