Muistometsikkö OSU:n radalle
22.5.2017 klo 12:49

Wilma Sallinen seuraa, kun Julia Leppäaho ja Antti Tuomala istuttavat kuusentaimia. (Kuvat: Lassi Palo)

Lapset istuttivat maanantaina Orimattilassa muistometsikön 100-vuotiaalle Suomelle.

Toimittaja Paul Segersvärdin kooste nähdään Ylen Aamu-tv:ssä ensi maanantaina kello 8.13.

Muistometsikkö perustettiin yhdessä Orimattilan Seudun Urheiluampujien (OSU), Luhtikylän koulun, Lions Club Orimattilan, MHY Uusimaan ja Ampun 4H-Yhdistyksen kanssa. Se istutettiin Orimattilan ampumaratayhdistyksen ympäristölupaehtojen mukaan maisemoitavan meluvallin päälle.

Muistometsikön istutustapahtuma oli maanantaina Orimattilan ampumaurheilukeskuksessa. Luhtikylän koulu oli mukana tapahtumassa, jossa 46 oppilasta istutti aurinkoisessa säässä 720 kuusentainta muistometsiköksi. Taimet ovat kaksivuotiaita.

Päivä alkoi lyhyellä infotilaisuudella ja MHY:n ohjeistuksella, jonka jälkeen aloitettiin työt. Kaikki pääsivät kokeilemaan puun istutusta putken tai kuokan avulla. Työn opastuksesta ja tuesta huolehtivat järjestävien tahojen aikuiset. Lapset olivat tehneet koulussa säänkestävän nimikyltin, jonka he kiinnittivät itse istuttamaansa nimikkotaimeen. Koululaiset kuljetettiin tapahtumaan Suomen Metsäsäätiön kuljetusapurahalla.

4H-yhdistykset ovat perustaneet erilaisina teemavuosina 4H-metsiköitä. Suomen täyttäessä 100 vuotta jatketaan tätä jo 1920-luvulta alkanutta perinnettä. 4H-metsiköiden perustaminen on hieno tapa juhlistaa 100-vuotiasta Suomea yhdessä lasten ja aikuisten toimijoiden kanssa, Orimattilassa todettiin.

Idea muistometsiköstä syntyi viime joulukuussa OSU:n toimesta.

Kooste päivän tapahtumista nähdään Ylen Aamu-tv:ssä ensi maanantaina alkaen kello 8.13.