Vuoden 2021 ilma-aseiden EM-kilpailut Suomeen
22.7.2017 klo 15:36
Lassi Palo

Tyytyväinen Vesa Nissinen valintakokouksen jälkeen Bakun ampumaradalla. (Kuva: Lassi Palo)

Suomelle on myönnetty järjestettäväksi vuoden 2021 ilma-aseiden EM-kilpailut. Ne pidetään Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa.

Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) yleiskokous on päättynyt Azerbaidzhanin Bakussa. Se järjestettiin siellä pidettävien ampumaurheilun EM-kilpailujen yhteydessä.

ESC myönsi lauantaina vuoden 2021 ilma-aseiden EM-kilpailujen järjestelyoikeudet Suomelle. Ne järjestetään Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa. Kisa-ajankohta on maaliskuu. Ilma-aseiden EM-kilpailut järjestettiin edellisen kerran Suomessa vuonna 2012.

– Tavoitteenamme on järjestää paitsi hyvät urheilukilpailut myös tapahtuma, jossa on uudenlaista tekemisen laatua suurelle yleisölle, Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Vesa Nissinen sanoi Bakussa kokouksen jälkeen.

Vuoden 2020 ilma-aseiden EM-kilpailut myönnettiin Puolan Wroclawille.

Suomi haki myös vuoden 2020 haulikon EM-kilpailuja, mutta jäi äänestyksessä kolmanneksi. Kisat myönnettiin Ranskalle.

Raumalainen Pekka Kuusisto jatkaa ESC:n varapuheenjohtajana ja Risto Aarrekivi ESC:n press and promotion -komiteassa puheenjohtajana. Mikko Taussi jatkaa ESC:n tekniseen komiteassa, uutena jäseninä komiteaan  valittiin Curt Sjöblom, Marko Leppä, kukin omaan lajiinsa eli Sjöblom haulikkoon, Taussi kivääriin ja Leppä pistooliin.

Venäläinen Vladimir Lisin jatkaa ESC:n puheenjohtajana. Kuusiston lisäksi muut varapuheenjohtajat ovat Israelin Yair Davidovich ja Kyproksen Petros Kyritsis.