Ampumaurheiluliitolle uusi toiminnanjohtaja ja ilme
28.10.2017 klo 11:11

”Manttelinvaihto.” Anne Lantee on Risto Aarrekiven seuraaja Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtajana. (Kuva: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliiton Grande Finale -viikonloppu alkoi lauantaina Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa muutosten värittämänä. Avaustilaisuudessa esittäytyi ensi viikolla toiminnanjohtajana aloittava Anne Lantee ja esiteltiin graafikko Juha Kytömaan suunnittelema liiton uusi ilme ja logo.

Ampumaurheiluliiton lajiparlamentit ja kauden päätöstilaisuus eli Grande Finale järjestetään Kisakallion urheiluopistossa nyt neljäntenä vuonna peräkkäin. Viikonlopun aikana opistolla liikkuu noin 250 ampumaurheilusta innostunutta henkilöä, vaikka kysymyksessä ei ole juhlavuosi. Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi pitää määrää erinomaisena.

Aarrekivi jää ensi viikolla eläkkeelle, joten tämä on hänen viimeinen Grande Finale -viikonloppunsa toiminnanjohtajana. Hän aloitti Ampumaurheiluliitossa vuoden 2000 helmikuussa. Talous- ja kehityspäällikkönä tämän vuoden ajan toiminut Anne Lantee aloittaa toiminnanjohtajana keskiviikkona eli marraskuun 1. päivänä.

– Kahdeksantoista vuotta on vierähtänyt nopeasti. Tämä on ollut upea näköalapaikka suomalaiseen urheiluun, ja olen saanut huimia kokemuksia, lauantaina 63-vuotissyntymäpäiväänsä viettävä Aarrekivi sanoi.

Ampumaurheiluliitto oli hänen kolmas työpaikkansa. Hän aloitti työuransa Helsingin NMKY:ssä, josta hän siirtyi urheilumarkkinointiyhtiö Pee-Medioiden palvelukseen.

– Ampumaurheiluliitto on yksi Suomen suurista lajiliitoista, ja siellä on saanut vaikuttaa moniin eri asioihin, kuten esimerkiksi ampumarata- ja ympäristöasioihin mutta ennen kaikkea seuratoimintaan ja urheiluun. Olen työssäni noudattanut Namikan periaatetta tasasivuisesta kolmiosta, jonka muodostavat hengellinen, henkinen ja fyysinen sivu. Urheilukielelle käännettynä voisi puhua antaumuksesta, intohimosta sekä ilosta ja taidosta. Näiden kolmen asian on oltava tasapainossa, jotta pystyy toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla, Aarrekivi viestitti ampumaurheiluväelle.

– On ollut etuoikeus tehdä työtä Suomen menestyksekkäimmän kesäurheilun lajiliitossa. Olen kiitollinen tästä ajasta. Nöyrä ja iso kiitos! Saatte hyvän ihmisen minun työni jatkajaksi, Aarrekivi päätti tunteikkaan puheenvuoronsa ja kutsui Lanteen lavalle.

Tämän jälkeen suoritettiin ”manttelinvaihto”, jossa uusi toiminnanjohtaja otti vastaan Aarrekiven ”manttelin”. Lantee lisäsi Aarrekiven listaan kunnianhimon ja perusteli sitä kertomuksellaan siitä, miten hänen jousiampumaseuransa on järjestänyt kilpailuja muun muassa Espoon Tapiolassa ja Helsingin Senaatintorilla.

– Aina kannattaa yrittää loppuun asti ja aina kannattaa miettiä mitä voi tehdä eri tavalla kuin aikaisemmin. Perinteitä voi uudistaa ja aloittaa uusia perinteitä eikä aina tehdä tutulla ja turvallisella tavalla. Olen varma siitä, että saamme yhdessä aikaan ja paljon, Lantee sanoi.

– Ja kun nyt takkia on vaihdettu ja monenlaista uutta on tulossa, esitellään Juha Kytömaa, joka on suunnitellut Ampumaurheiluliiton uutta ilmettä ja logon.

Uudistus liittyy siihen, että Suomen Ampumaurheiluliitto täyttää sata vuotta vuonna 2019. Juhlavuoden valmistelut ovat hyvässä vauhdissa, ja sen teemoja ja liiton tulevaisuuden ilmettä on suunniteltu. Aktiivinen sporting-ampuja ja seuraihminen sekä myös mainostoimistomies ja markkinoinnin asiantuntija Juha Kytömaa esitteli Kisakalliossa liiton uuden logon.

Ampumaurheiluliiton uusi tunnus muodostuvat sanasta SAL, liipaisimesta ja Suomen lipun sisältävästä maalista, joka kuvastaa maalitaulua ja lentävää savikiekkoa. Kytömaan mukaan Ampumaurheiluliiton uuden visuaalisen ilmeen avulla luodaan yhtenäisyyttä ja tunnistettavuutta SAL:n viestintään.

– Tunnistettavuus ja johdonmukaisuus ovat jo itsessään myönteisiä viestejä, joilla synnytämme mielikuvaa vahvasta ja uskottavasta järjestöstä. Liiton toiminnan perustana ovat eettiset arvot ja urheilun reilun pelin periaatteet. Toiminnassa edistetään myös sukupuolten välistä tasa-arvoa. Pyrimme tuomaan näitä asioita esiin visuaalisella identiteetillämme, Kytömaa totesi ja jatkoi, että Ampumaurheiluliiton ilme säilyy yhtenäisenä sekä helposti tunnistettavana eri kanavissa.

– Yksi teema on, että ampumaurheilu on tänään ja tulevaisuudessa moderni ja monipuolinen taitolajiurheilun lajikokonaisuus. Useimmat ampumaurheilulajit ovat aktiivisina ja näyttävinä yleisölajeina suuri mahdollisuus, ja myös tämän pitää näkyä teemoissa. Ampumaurheiluliiton sloganissa todetaankin: ”Osumisen iloa hyvässä seurassa.”

Ampumaurheiluliiton virallinen vanha logo säilyy kuitenkin ennallaan, nyt uusittiin niin sanottu liipaisinlogo.

Iltapäivällä ovat vuorossa lajiparlamentit. Niiden jälkeen Herkät herrasmiehet Kalle Palander ja Toni Nieminen puhuvat puolentoista tunnin ajan teemalla ”polte, rakkaus ja intohimo”. He pureutuvat muutoksen hallinnan ytimeen omilla, aidoilla kasvutarinoillaan ja käsittelevät aktiiviurheilijan kipukohtia. He puhuvat myös siitä, mitä merkitsevät palo, polte ja intohimo voittamiseen. Kasvutarinoissa korostuvat myös pelkojen kohtaaminen ja niiden voittaminen.

Ampumaurheiluliiton vuoden parhaat palkitaan kello 19 alkavassa Grande Finale -gaalassa. Sen juontajana toimii muun muassa Elisa Sportista ja Ruutu Urheilusta tuttu Toni Flink. Illan musiikkivieras on Vince Boncamper Band, ja sporttisen tuulahduksen iltaan tuo fitnessin kolminkertainen Suomen mestari Oona Ylitolonen.