Kolme urheiluampujaa ja kaksi joukkuetta vuoden parhaiden ehdokaslistoilla
15.12.2017 klo 13:24

Topi Hulkkonen.

Topi Hulkkonen, Juho Kurki ja Satu Mäkelä-Nummela sekä kaksi ampumaurheilun joukkuetta ovat virallisilla ehdokaslistoilla, kun Vuoden urheilija ja Vuoden joukkue valitaan tammikuussa.

On aika summata vuoden 2017 parhaat urheilusuoritukset ja laittaa urheilijat paremmuusjärjestykseen. Viralliset ehdokaslistat on julkistettu tänään. Vuoden urheilija -listalla ovat urheiluampujista liikkuvan maalin Topi Hulkkonen, kiväärin Juho Kurki ja trapin Satu Mäkelä-Nummela.

Hulkkonen voitti viime kesänä liikkuvassa maalissa EM-pronssia ja EM-joukkuepronssia. Kurki puolestaan saavutti EM-hopeaa 300m vakiokiväärissä. Mäkelä-Nummela voitti trapin EM-pronssia ja MM-joukkuehopeaa.

Vuoden joukkue -ehdokaslistalla ovat ampumaurheilun miesten liikkuvan maalin EM-pronssijoukkue (Tomi-Pekka Heikkilä, Topi Hulkkonen, Heikki Lähdekorpi) ja naisten trapin MM-hopeajoukkue (Marika Salmi, Mopsi Veromaa, Satu Mäkelä-Nummela).

Ampumaurheiluliitto valitsi lokakuussa practical-ampuja Teemu Rintalan Vuoden ampumaurheilijaksi.

Juho Kurki.
Satu Mäkelä-Nummela.

Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Anne Lantee on myös Vuoden urheilijan ehdokaslistalla, kun hän otti taljajousen 3D-ammunnassa MM-hopeaa.

Vuoden urheilija 2017 julkistetaan Suomen Urheilugaalassa, joka järjestetään 18. tammikuuta. Luvassa on 11. Urheilugaala.

Vuoden urheilija -äänestyksen voitti viime vuonna Rion paralympialaisissa kultaa kelannut yleisurheilija Leo-Pekka Tähti.

Vuoden urheilija -äänestykseen voivat osallistua Urheilutoimittajain liiton ja sen paikalliskerhojen jäsenet. UL on nimennyt Vuoden urheilijan vuodesta 1947 alkaen.