Ylen sadan parhaan listalla kaksi urheiluampujaa
18.12.2017 klo 12:52
Lassi Palo

Yle Urheilu on valinnut Suomen 100-vuotisjuhlien kunniaksi historian sata parasta suomalaisurheilijaa. Listalla on kaksi urheiluampujaa: Pentti Linnosvuo ja Satu Mäkelä-Nummela.

Yle Urheilun verkkosivuilla julkaistun uutisen mukaan kuusi urheiluhistorian asiantuntijaa haastettiin listaamaan sata kaikkien aikojen suomalaisurheilijaa. Listan tekeminen eteni niin, että ensin jokaiselta asiantuntijalta pyydettiin henkilökohtaista listausta, joista yhdistettiin sadan urheilijan lista. Sitten raati kokoontui vielä keskustelemaan ja lyömään lukkoon lopullisen järjestyksen. Esillä oli kaikkiaan 214 nimeä.

Lopullisella listalla on kaksi urheiluampujaa. He ovat Pentti Linnosvuo (24:s) ja Satu Mäkelä-Nummela (83:s). Linnosvuo voitti pitkän uransa aikana kaksi olympiakultaa ja yhden -hopean ja osallistui viisiin olympiakisoihin vuosina 1952-68, Mäkelä-Nummela puolestaan oli ykkönen Pekingin olympialaisissa 2008. Hän on edustanut Suomea myös Lontoon (2012) ja Rio de Janeiron (2016) olympialaisissa.

Eniten listalla on yleisurheilijoita (18). Pohjoismaisten hiihtolajien edustajia on 17. Lopulliselle listalle ylsi 27 naisurheilijaa.

Asiantuntijaryhmässä olivat mukana Ilta-Sanomien urheilutoimittaja ja tietokirjailija Juha Kanerva, Liikuntatieteellisen seuran tutkija ja itsenäisyys100.fi -sivuston toimituspäällikkö Jouko Kokkonen, urheiluhistorian tutkija ja entinen Suomen urheiluhistoriallisen seuran puheenjohtaja Leena Laine, liiketalousopisto Perhon koulutuspäällikkö ja urheilun hallitusammattilainen Tuuli Merikoski, Yle Urheilun toimittaja ja tietokirjailija Jouko Vuolle sekä STT:n urheilutoimituksen esimies Kaija Yliniemi.

Lue Ylen uutinen ja 100 parasta täältä.