Urheilun oma käytännesääntö tietosuojaan liittyen ilmestyy ensi vuonna
19.12.2017 klo 10:06

Olympiakomitean tuoreessa uutiskirjeessä kerrotaan tietosuojasta. Siinä lainataan tietosuojavaltuutetun blogia, jossa ”rauhoitellaan kansalaisia ja kumotaan urbaaneja legendoja”.

Urheiluseuran tai lajiliiton johdon on ensiksi syytä selvittää, millaisia tietoja on kerätty henkilöistä, missä tietoja säilytetään ja miten ja kuka niitä käyttää. Käytännössä rekisterejä on eri paikoissa ja niiden käyttötarkoituskin voi jäädä epäselväksi. Rekisteriselosteita ei ole. Nämä rekisterit on todennäköisesti syytä hävittää.

Tarpeellisen tiedon tietoturva on laitettava kuntoon tulevaisuutta pohdittaessa. Henkilötietoja kerätään jäseniltä ja toimintaan osallistuvilta. Oleellisinta on pohtia tietojen käyttötarkoitus.

Ensi kevään aikana tietosuoja-asetuksen soveltamisen yksityiskohdat selviävät. Urheilulle tärkeitä soveltamisohjeita kirjataan Urheilun omaan käytännesääntöön, joka ilmestyy mahdollisimman pian vuoden 2018 loppupuoliskolla.

Lue OK:n koko tiedote täältä.