Ilma-aseiden viimeiset EM-näytöt tällä viikolla
3.1.2018 klo 12:26

Ilmakiväärin ja -pistoolin sekä liikkuvan maalin viimeiset EM-näytöt annetaan tällä viikolla. Ilma-aseiden EM-kilpailut ovat helmikuussa Unkarin Györissä.

Suomalaiset urheiluampujat antavat viimeiset EM-näyttönsä tällä viikolla, kun Ruotsin Sävsjössä ammutaan 4.-6. tammikuuta perinteinen Swedish Cup, ja liikkuvan maalin ampujat kilpailevat sunnuntaina Tampereella. Ilma-aseiden EM-kilpailut järjestetään Unkarin Györissä 16.-26. helmikuuta.

Swedish Cup on kansainvälinen ilma-asekilpailu, joka järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2005. Siinä ammutaan kolme erillistä ilmakivääri- ja ilmapistoolikilpailua M-, N-, M20- ja N20-sarjoissa, ja EM-näytöksi huomioidaan kahden ensimmäisen kisan eli torstain ja perjantain tulos.

Swedish Cupiin ovat ilmoittautuneet useat suomalaisen ampumaurheilun huiput Juho Kurjen ja Aleksi Lepän johdolla. Mukana on kaikkiaan lähes 90 suomalaista urheiluampujaa, joista suurin osa eli noin kaksi kolmasosaa on kivääriampujia.

Osanottajia on yhdeksästä maasta. Maat ovat isäntämaa Ruotsin lisäksi Suomi, Tanska, Norja, Hollanti, Intia, Kreikka, Saksa ja Iso-Britannia.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) juuri voimaan astuneiden uusien sääntöjen mukaan miehet ja naiset ampuvat samat laukaisumäärät, mutta Swedish Cupissa ammutaan vielä vanhojen sääntöjen mukaan eli miesten ja poikien peruskilpailuissa 60 laukausta ja naisten ja tyttöjen peruskilpailuissa 40 laukausta.

Lisää tietoa ja tuloksia löydät täältä.