Suomen EM-joukkueeseen nimettiin 12 urheiluampujaa
15.1.2018 klo 18:42
Lassi Palo

Emmi Hyrkäs edustaa Suomea naisten ilmakiväärissä.

Ampumaurheiluliitto nimesi maanantaina kaksitoista urheiluampujaa ilma-aseiden EM-kilpailuihin, jotka järjestetään helmikuussa Unkarin Györissä. Samassa yhteydessä käydään karsinta nuorten olympialaisiin. YOG-karsintaan nimettiin yksi urheilija.

Ilma-aseiden EM-kilpailut järjestetään Unkarin Györissä 16.-26. helmikuuta. Ampumaurheiluliiton hallitus nimesi maanantain kokouksessaan kaksitoista urheilijaa Suomen joukkueeseen. Joukkueessa on yhdeksän kivääriampujaa ja kolme liikkuvan maalin ampujaa.

Miesten ilmakivääriin nimettiin Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat) ja Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura). Naisten ilmakiväärissä Suomea edustaa Emmi Hyrkäs (Simpeleen Hahlo). Kurki ja Hyrkäs edustavat Suomea myös ilmakiväärin sekajoukkuekisassa (mixed team), joka on tuleva olympialaji Tokiossa 2020.

Suomella on Györissä täydet joukkueet eli kolme urheilijaa poikien ja tyttöjen ilmakiväärissä sekä miesten liikkuvassa maalissa.

Seuraavat nuorten olympialaiset eli Youth Olympic Games (YOG) järjestetään ensi lokakuussa Buenos Airesissa. Eurooppalaisten paikkoja oli jaossa Bakussa viime kesänä EM-kilpailujen yhteydessä, ja viimeiset paikat jaetaan nyt Györissä.

Györissä paikkaa tavoittelee Riku Koskela (Kankaanpään Ampumaurheilijat), joka sijoittui Bakun poikien ilmakiväärin karsinnassa 14:nneksi. Viivi Kemppi (Myllykosken Ampujat) ampui Bakussa Suomelle maapaikan tyttöjen ilmakiväärissä.

YOG:ssa kilpaillaan poikien ja tyttöjen ilmakiväärissä ja -pistoolissa henkilökohtaisissa lajeissa ja joukkuekilpailuissa (mixed international team). Joukkueeseen nimetään tyttö ja poika. Eurooppa saa kuusi paikkaa kuhunkin YOG:n henkilökohtaiseen kilpailuun.

Argentiinan Buenos Airesissa järjestettävässä YOG:ssa osanotto-oikeus on niillä, jotka ovat syntyneet 1.1.2000-31.12.2003 välisenä aikana. Yksi urheilija voi hankkia maalleen yhden paikan. Kukin maa voi nimetä kisoihin enintään neljä urheilijaa eli yhden lajia kohden.

Ilma-aseiden EM-kilpailut
16.-26.2. Györ, Unkari

Suomen joukkue

Ilmakivääri