Ilma-aseiden EM-kilpailut avattiin Györissä
19.2.2018 klo 21:34

Komea lippurivistö ja ennätykselliset 48 maata EM-kisoissa mukana. (Kuvat: Lassi Palo)

Ilma-aseiden EM-kilpailujen avajaiset olivat maanantaina Unkarin Györissä. Ensimmäiset mitalit jaetaan huomenna tiistaina, jolloin yhdeksän suomalaista on kilpailemassa.

ESC:n puheenjohtaja Vladimir Lisin avasi kisat.

Ilma-aseiden EM-kilpailujen avajaiset olivat maanantai-iltana Unkarin Györissä. Kisoihin on ilmoittautunut 650 urheilijaa ja ennätykselliset 48 maata.

Ensimmäiset EM-mitalit jaetaan huomenna tiistaina, ja niitä on tavoittelemassa kaikkiaan yhdeksän suomalaista – miesten liikkuvassa maalissa sekä poikien ja tyttöjen ilmakiväärissä. Tänään heillä olivat viralliset harjoitukset komealla Audi Areenalla, jossa on aiemminkin järjestetty isoja kansainvälisiä urheilutapahtumia, kuten esimerkiksi naisten käsipallon EM-kilpailut 2014 ja naisten koripallon EM-kilpailut 2015.

Ilma-aseiden EM-mitaleista kilpailtiin Györissä myös kaksi vuotta sitten. Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) puheenjohtaja, venäläinen Vladimir Lisin totesikin tervehdyksessään, että edellisistä EM-kisoista jäivät hyvät muistot, ja siksi Györiin oli mukava palata.

Hyvä, Suomi!

– Tänne oli ilo palata myös siksi, että Györin kisat avaavat ampumaurheilun historiassa jälleen uuden lehden. Ilmakiväärin ja -pistoolin joukkuemitalit jaetaan täällä ensimmäisen kerran todellisen, mitaliotteluihin huipentuvan joukkuekilpailun perusteella, eikä peruskilpailun yhteenlasketun tuloksen perusteella, Lisin sanoi.

EM-kisojen viimeinen kilpailupäivä on ensi sunnuntai.

Ilma-aseiden EM-kilpailut
16.-26.2. Györ, Unkari

Suomen joukkue

Ilmakivääri
Miehet: Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat), Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura)
Naiset: Emmi Hyrkäs (Simpeleen Hahlo)
Pojat: Cristian Friman (Esbo Skytteförening), Matias Kiuru (Poliisien Ampumaseura), Sebastian Långström (Kyrkslätt Skytteförening)
Tytöt: Viivi Kemppi (Myllykosken Ampujat), Marianne Palo (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura), Henna Viljanen (Kyrkslätt Skytteförening)

ESC:n lippu tuotiin juhlavin menoin avajaisiin.

Liikkuva maali
Miehet: Tomi-Pekka Heikkilä (Kymppi 64), Krister Holmberg (Raseborgs Skyttar), Heikki Lähdekorpi (Satakunnan Ampujat)

Ti 20.2. ohjelma (ajat Suomen aikaa)

9.30-11.45        Liikkuva maali/miehet, normaalijuoksujen 30 ls hitaat juoksut
9.30-11.45        Liikkuva maali/naiset, normaalijuoksujen 30 ls hitaat juoksut
10.00-11.15      Ilmakivääri/tytöt
12.15                  Finaali: Ilmakivääri/tytöt
12.15-14.15      Liikkuva maali/miehet, normaalijuoksujen 30 ls nopeat juoksut
12.15-14.15      Liikkuva maali/naiset, normaalijuoksujen 30 ls nopeat juoksut
14.30                  Liikkuva maali/miehet, mitaliottelut
15.15-16.30      Ilmakivääri/pojat
15.30                  Liikkuva maali/naiset, mitaliottelut
17.15-18.05      Ilmapistooli/sekajoukkueet (pojat ja tytöt)
17.30                  Finaali: Ilmakivääri/pojat
19.00                  Finaali: Ilmapistooli/sekajoukkueet (pojat ja tytöt)

Lisää EM-kisoista Ampumaurheiluliiton Facebookissa. Kisojen tulokset löytyvät täältä.