Liikuntajärjestöille 41,6 miljoonaa euroa
19.2.2018 klo 14:06

Urheiluministeri Sampo Terho on myöntänyt valtionavustukset liikuntajärjestöille. Toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotosta yhteensä 41 670 000 eurolla. Ampumaurheiluliitto sai 702 000 euroa eli saman verran kuin viime vuonna.

Liikuntajärjestöjen tuki kasvoi viime vuodesta 1 160 000 euroa, ja avustusta sai 122 eri järjestöä. Kasvu johtuu Suomen Olympiakomitean saamien erillisten avustuksien yhdistämisestä kohdennetuksi yleisavustukseksi.

– Avustamisessa tavoitteena on päästä useampivuotiseen arviointijaksoon, jossa avustustasoa arvioitaisiin kolmen, neljän vuoden välein. Tavoitteena on tehdä päätöksistä yhä läpinäkyvämpiä esimerkiksi kehittämällä tiedonkeruuta, urheiluministeri Sampo Terho sanoo.

Ampumaurheiluliitolle myönnettiin yhtä paljon avustusta kuin viime vuonna eli 702 000 euroa.

Liikuntajärjestöistä suurimman valtionavustuksen sai Suomen Olympiakomitea ry 6 760 000 euroa. Lajiliitoista suurimman avustuksen eli 2 025 000 euroa sai Palloliitto. Muut merkittävimmät tuensaajat olivat Voimisteluliitto (1 700 000), Jääkiekkoliitto (1 480 000), Salibandyliitto (1 130 000), Urheiluliitto (1 050 000) ja Hiihtoliitto (1 040 000 euroa).

Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnisti yhdessä valtion liikuntaneuvoston kanssa vuonna 2015 liikuntaa edistävien järjestöjen tuloskorttijärjestelmän kehittämisen. Tuloskortin kehittämistä ja tiedon systematisointia on jatkettu. Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus sekä Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö ovat valmistelleet yhdessä ministeriön kanssa liikuntaa edistävistä järjestöistä tuloskortit, jotka ovat ensimmäistä kertaa olleet kaikkien liikuntaa edistävien järjestöjen osalta käytettävissä.

Liikuntaa edistävien järjestöjen hakuohjeissa vuodelle 2018 ministeriö on edellyttänyt liikuntaa edistäviltä järjestöiltä jäsenyhdistysten henkilöjäsenten määrätietoa tai liiton henkilöjäsenten määrätietoa, joiden tulee olla todennettavissa ensi vuodesta alkaen. Ministeriö on kehittänyt liikuntaa edistävien järjestöjen avustusjärjestelmää ja hakuprosessia aiempaa avoimemmaksi ja läpinäkyvämmäksi.

Lähde: OKM:n tiedote

Oheisessa liitteessä järjestöjen saamat valtionavut: järjestöt 2018