Meksikon maailmancup: Mopsi Veromaa tasaisessa naisten trapissa toisena
4.3.2018 klo 22:32
Lassi Palo

Mopsi Veromaa (vas.), Satu Mäkelä-Nummela ja Marika Salmi Meksikon lämmössä. (Kuvat: Pekka Maunula)

Vuoden ensimmäinen ampumaurheilun maailmancup alkoi Meksikon Guadalajarassa suomalaisittain erittäin mielenkiintoisesti, sillä Mopsi Veromaa on naisten trapissa ensimmäisen kilpailupäivän jälkeen toisena. Satu Mäkelä-Nummela on kiekon päässä viidentenä, ja Marika Salmi jatkaa toiseen päivään 15. sijalta.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden ensimmäinen maailmancup järjestetään 1.-12. maaliskuuta Meksikon Guadalajarassa. Siellä kilpaillaan kivääri-, pistooli- ja haulikkolajeissa.

Guadalajaran maailmancupiin osallistuu runsaat 400 urheiluampujaa, jotka edustavat 50 maata. Cupiin osallistuu yksitoista suomalaista, jotka ovat kaikki haulikkoampujia.

Maailmancupin ensimmäinen suomalaislaji eli naisten trap alkoi sunnuntaina. Vuodenvaihteessa voimaan astuneiden uusien kansainvälisten sääntöjen mukaan naiset ampuvat saman määrän kiekkoja kuin miehet eli 125. Guadalajarassa ammuttiin ensimmäisenä päivänä 75 kiekkoa.

Naisten trap on erittäin tasainen, sillä neljä naista teki ensimmäisenä päivänä tuloksen 71. Sibbo Skyttegillen Mopsi Veromaa on yksi heistä. Hänen sarjansa olivat 24+23+24, ja hän jatkaa kilpailua toiselta sijalta. Yhdysvaltain Ashley Carroll on kärjessä (24+23+24), ja kolmantena on viime vuoden tyttöjen maailmanmestari, Italian Maria Lucia Palmitessa. Yhdysvaltain Aeriel Skinner on kisassa neljäntenä.

Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustavat Satu Mäkelä-Nummela ja Marika Salmi tekivät tulokset 70 (23+22+25) ja 67 (22+24+21), joilla he ovat sijoilla viisi ja 15. Mäkelä-Nummelan lisäksi Espanjan Fatima Galvez ja San Marinon Alessandra Perilli tekivät myös tuloksen 70.

Vesa Törnroos harjoittelemassa maanantaina alkavaa miesten trapia varten.

Toisesta kilpailupäivästä tulee siis erittäin jännittävä ja mielenkiintoinen. Naisten trapin viimeiset 50/125 kiekkoa ja finaali ammutaan maanantaina, jolloin alkaa miesten trap. Suomea edustavat Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys) ja Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura) sekä mqs-ampujana Mirka Kyyrönen (Sibbo Skyttegille).

ISSF:n maailmancup (kivääri, pistooli ja haulikko)
1.-12.3. Guadalajara, Meksiko

Tilanteita su 4.3.

Naisten trap, tilanne 75/125 kiekkoa: 1) Ashley Carroll Yhdysvallat 71, 2) Mopsi Veromaa Suomi 71, 3) Maria Lucia Palmitessa Italia 71, 4) Aeriel Skinner Yhdysvallat 71, 5) Satu Mäkelä-Nummela Suomi 70, … 15) Marika Salmi 67. 33 osanottajaa.

Kaikki tulokset ja tilanteet löydät täältä.