Joni Stenströmille pronssia opiskelijoiden MM-kilpailuissa
15.3.2018 klo 13:15

Upeasti pronssia! Joni Stenström sijoittui kolmanneksi opiskelijoiden MM-kilpailuissa Kuala Lumpurissa. (Kuva: Timo McKeown)

Joni Stenström on sijoittunut kolmanneksi pienoiskiväärin asentokilpailussa opiskelijoiden ampumaurheilun MM-kilpailuissa Malesiassa.

Järjestyksessään seitsemännet opiskelijoiden ampumaurheilun MM-kilpailut järjestetään Malesian Kuala Lumpurissa 14.-18. maaliskuuta. Suomen joukkueessa on seitsemän urheilijaa (kolme kivääriampujaa, kolme skeet-ampujaa ja yksi pistooliampuja).

Kilpailut alkoivat suomalaisittain torstaina hienosti, sillä Joni Stenström (Raseborgs Skyttar) saavutti pronssia 50m pienoiskiväärin asentokilpailussa. Hän ampui peruskilpailussa tuloksen 1159 (polvi 380, makuu 397, pysty 382). Saksan Lukas Fischer teki peruskisan parhaan tuloksen 1168.

Finaaliraja oli 1158. Finaalissa voiton vei Italian Lorenzo Bacci, joka voitti toiseksi sijoittuneen Fischerin 0,4 pisteellä.

Stenström harjoitteli Australian Adelaidessa vajaan kahden kuukauden ajan ennen opiskelijoiden MM-kilpailuja. Hän matkusti Kuala Lumpuriin suoraan Australiasta. Stenström sijoittui kaksi vuotta sitten Puolassa järjestetyissä kisoissa samassa lajissa viidenneksi. Hän opiskelee neljättä vuotta valtiotieteitä Åbo Akademissa.

– Päivä oli pitkä ja vaihteleva ja lämmin (30 astetta). Peruskisan jälkeen kesti neljä ja puoli tuntia ennen kuin tulokset olivat valmiina. Lähdin aamuseitsemältä radalle, ja palasin hotellille 13 tuntia myöhemmin, väsynyt mutta tyytyväinen Stenström kertoi puhelimitse.

– Australian-leirillä oli merkitystä. Olen treenannut paljon, ja siedin kuumuutta paremmin kuin jos olisin tullut tänne suoraan Suomesta. Kisa oli hankala, mutta sain puristettua ihan hyvän tuloksen. Eli loppu hyvin kaikki hyvin, kausi on vasta aluillaan, Stenström sanoi. Hän kilpailee sunnuntaina ilmakiväärissä.

Miesten ilmapistoolissa Klaus Tupi (Turun Seudun Ampujat) sijoittui 29:nneksi tuloksellaan 560. Finaaliraja oli 574.

Kansainvälisen opiskelijaurheiluliiton FISU:n alaisia opiskelijoiden MM-kilpailuja järjestetään joka toinen vuosi lajeissa, jotka eivät kuulu universiadien vakituiseen lajiohjelmaan. Vuonna 2018 opiskelijoiden maailmanmestaruuksista kilpaillaan 34 lajissa. Kuala Lumpurin kisoihin osallistuu 361 urheilijaa, jotka edustavat 24 maata.

Osallistumisoikeus opiskelijoiden MM-kisoihin on 17-25-vuotiailla korkeakouluopiskelijoilla. Suomalaisurheilijoiden osallistumisesta opiskelijoiden MM-kisoihin vastaa Olympiakomitea yhdessä asianomaisen lajiliiton kanssa.

Opiskelijoiden ampumaurheilun MM-kilpailut
14.-18.3. Kuala Lumpur, Malesia

Tuloksia to 15.3.

Miesten 50m pienoiskiväärin 3×40 ls + finaali: 1) Lorenzo Bacci Italia 451,0 (1164), 2) Lukas Fischer Saksa 450,6 (1168), 3) Joni Stenström Suomi 437,7 (1159), 4) Emilien Chassat Ranska 428,0 (1158), 5) Taeo Kwak Etelä-Korea 415,0 (1159), 6) Vladislav Fetisov Venäjä 406,0 (1164), 7) Denis Cervenka Slovakia 396,1 (1159), 8) Pio Capano Italia 395,7 (1158).

Miesten 10m ilmapistooli + finaali: 1) Dario di Martino Italia 241,7 (584), 2) Sun Guoxuan Kiina 240,6 (574), 3) Edde Chew Malesia 217,8 (575), 4) Aleksandr Petrov Venäjä 197,3 (576), 5) Jindrich Dubovy Tshekki 176,3 (575), 6) Anmol Jain Intia 156,6 (578), 7) Boram Choe Etelä-Korea 133,8 (578), 8) Achal Grewal Intia 115,5 (576), … 29) Klaus Tupi 560.

Lisää tietoa kisoista löydät täältä.