Emmi Hyrkäs kuudes opiskelijoiden MM-kisoissa
16.3.2018 klo 11:37

Emmi Hyrkäs opiskelijoiden MM-finaalissa. (Kuva: Timo McKeown)

Emmi Hyrkäs sijoittui naisten ilmakiväärissä kuudenneksi, kun opiskelijoiden ampumaurheilun MM-kilpailut jatkuivat perjantaina Malesiassa.

Järjestyksessään seitsemännet opiskelijoiden ampumaurheilun MM-kilpailut ovat käynnissä Malesian Kuala Lumpurissa. Viimeinen kilpailupäivä on ensi sunnuntai.

Suomalaisittain kisat ovat alkaneet hyvin, sillä Raseborgs Skyttaren Joni Stenström tähtäsi torstaina miesten pienoiskiväärin asentokilpailun (3×40 ls) pronssia, ja tänään Simpeleen Hahlon Emmi Hyrkäs sijoittui naisten ilmakiväärin finaalissa kuudenneksi. Hän oli peruskilpailun kahdeksanneksi paras tuloksellaan 397 (kisoissa ammutaan vain finaalit elektronisiin taululaitteisiin).

– Peruskisa meni ihan hyvin. Vähän tahmeeta ja oli vaikea löytää hyvä rytmi, kun en ole pitkään aikaan ampunut tule luo -taululaitteisiin. Tuntui, että suoritus vähän keskeytyi, kun piti vaihtaa taulu. Hyviä osumia tuli kuitenkin paljon, Hyrkäs kertasi kilpailuaan.

– Finaalipaikkaan olen tyytyväinen. Finaalissa jännitti aika paljon, mikä vaikutti ammuntaan vähän liikaa. Minulle tuli muutama huonompi ysi ja ”huonoja” kymppejä, jotka sitten jättivät tuloksen aika alhaiseksi. Kuudes sija on kuitenkin ihan hyvä!

Hyrkäksen kausi on sujunut hyvin, sillä hän sijoittui 11:nneksi helmikuussa järjestetyissä ilma-aseiden EM-kilpailuissa. Hän jäi vain 0,3 pistettä EM-Györin finaalista. Hyrkäs opiskelee Turun yliopistossa ja on Turun Seudun Urheiluakatemian urheilija.

Malesiassa voiton vei Tshekin Gabriela Vognarova finaalituloksellaan 249,4. Toiseksi sijoittunut Intian Meghana Sajjanar hävisi hänelle 0,9 pistettä.

Lappajärven Ampujia edustava Mira Mäkelä oli 22:s tuloksellaan 395.

Kansainvälisen opiskelijaurheiluliiton FISU:n alaisia opiskelijoiden MM-kilpailuja järjestetään joka toinen vuosi lajeissa, jotka eivät kuulu universiadien vakituiseen lajiohjelmaan. Vuonna 2018 opiskelijoiden maailmanmestaruuksista kilpaillaan 34 lajissa.

Kuala Lumpurin kisoihin osallistuu 361 urheilijaa, jotka edustavat 24 maata. Suomen joukkueessa on seitsemän urheilijaa (kolme kivääriampujaa, kolme skeet-ampujaa ja yksi pistooliampuja).

Osallistumisoikeus opiskelijoiden MM-kisoihin on 17-25-vuotiailla korkeakouluopiskelijoilla. Suomalaisurheilijoiden osallistumisesta opiskelijoiden MM-kisoihin vastaa Olympiakomitea yhdessä asianomaisen lajiliiton kanssa.

Opiskelijoiden ampumaurheilun MM-kilpailut
14.-18.3. Kuala Lumpur, Malesia

Tuloksia pe 16.3.

Naisten 10m ilmakivääri 40 ls + finaali: 1) Gabriela Vognarova Tshekki 249,4 (397), 2) Meghana Sajjanar Intia 248,5 (398), 3) Elavenil Valarivan Intia 226,5 (400), 4) Judith Gomez Ranska 205,1 (399), 5) Klavdija Jerovsek Slovenia 184,0 (398, 6) Emmi Hyrkäs Suomi 163,3 (397), 7) Lin Yingshin Taiwan 142,6 (400), 8) Veronika Pavlova Venäjä 122,3 (398), … 22) Mira Mäkelä 395.

Lisää tietoa kisoista löydät täältä.