Erivapaus urheilijan lääkityksessä
28.3.2018 klo 10:04

Mikäli terveyden ylläpitämiseen tai sairauden hoitoon ei ole saatavilla sallittua lääkettä, lääkitykseen voidaan hakea erivapautta (Therapeutic use Exemption). Sen avulla urheilija saa käyttää kyseistä kiellettyä lääkitystä.

Erivapaus voidaan myöntää kaikille Suomen antidopingsäännöstön piiriin kuuluville urheilijoille, WADA:n vahvistaman Kansainvälisen erivapausstandardin mukaisesti. Muiden urheilijoiden kohdalla ADT tarkistaa jälkikäteen (mahdollisen dopingtestin jälkeen), että kiellettyjen aineiden ja menetelmien luettelossa olevien aineiden käytölle on lääketieteellinen peruste.

Erivapautta anotaan hakemuslomakkeella (Application Form, TUE) minkä tahansa kiellettyjen aineiden ja menetelmien luettelossa mainitun aineen tai menetelmän käytölle.

Lomakkeen saa ADT:n toimistosta ja internetsivuilta. Lomakkeen voi tulostaa myös kansainvälisen lajiliiton internetsivuilta.

Kansallisen tason urheilijat hakevat erivapautta ADT:lta. Kansainvälisen tason urheilijoiden ja kansainvälisiin kilpailuihin osallistuvien urheilijoiden tulee selvittää käytäntö omasta lajiliitostaan.

Lisää tietoa täältä.