Kuusitoista suomalaista urheiluampujaa Changwonin maailmancupiin
4.4.2018 klo 12:32

Kuusitoista suomalaista urheiluampujaa osallistuu Etelä-Korean Changwonissa huhtikuussa järjestettävään maailmancupiin.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden toinen maailmancup järjestetään Etelä-Korean Changwonissa 20.-30. huhtikuuta. Cupiin osallistuu kuusitoista suomalaista urheiluampujaa. Heistä kaksitoista on haulikkoampujia. Suomen joukkueessa on neljä kivääriampujaa.

Maailmancupiin osallistuvat kivääriampujat Cristian Friman, Juho Kurki, Emmi Hyrkäs ja Henna Viljanen kilpailevat ensi viikonloppuna järjestettävissä ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailuissa. SM-kisat pidetään Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa.

Changwonin maailmancupin ensimmäinen kilpailupäivä on sunnuntai 22. huhtikuuta. Viimeinen laji eli miesten skeet päättyy viikkoa myöhemmin sunnuntaina eli 29. huhtikuuta.

Samassa paikassa järjestetään ISSF:n kaikkien lajien MM-kilpailut elo-syyskuussa eli 31.8.-15.9. Maailmanmestaruuksien lisäksi Changwonissa jaetaan tuolloin ensimmäiset olympiamaapaikat Tokioon 2020.

Vuoden ensimmäinen maailmancup oli maaliskuussa Meksikon Guadalajarassa. Se sujui suomalaisittain erittäin hyvin, sillä kaksikko Vesa Törnroos – Satu Mäkelä-Nummela otti tulevassa olympialajissa eli trapin parikilpailussa komean voiton. Heidän nimiinsä kirjattiin niin peruskilpailun kuin finaalinkin ME-tulokset.

Mopsi Veromaa oli naisten trapissa neljäs, Mäkelä-Nummela kymmenes ja Marika Salmi 11:s. Miesten trapissa oli kaksi suomalaista finaalissa, ja Vesa Törnroos oli lopulta kolmas ja Jukka Laakso kuudes.

Oskari Kössi oli miesten skeetissä seitsemäs, ja Marjut Heinonen sijoittui naisten skeetissä 12:nneksi.

Guadalajarassa mitaleja sai kaikkiaan viisitoista maata. Suomi sijoittui mitalitilastossa kuudenneksi (1+0+1). Tilaston ykkönen Intia saavutti yhdeksän mitalia (4+1+4) ja Yhdysvallat kuusi (3+1+2).

ISSF:n maailmancup (kivääri, pistooli, haulikko)
20.-30.4. Changwon, Etelä-Korea

Suomen joukkue

Kivääri (4)