Changwonin maailmancup: Eemil Pirttisalo trapissa 29:s
24.4.2018 klo 11:14

Eemil Pirttisalo.

Ampumaurheilun maailmancup jatkui tiistaina Etelä-Korean Changwonissa. Päivän ainoassa suomalaislajissa eli miesten trapissa Eemil Pirttisalo oli parhaana suomalaisena 29:s. Jukka Laakso sijoittui 40:nneksi ja Vili Kopra 79:nneksi. ”Kisa oli mitä oli”, Pirttisalo kommentoi.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden toisen maailmancupin kisatapahtumat jatkuivat tiistaina Etelä-Korean Changwonissa.

Kolmannen kisapäivän ohjelmassa oli yksi suomalaislaji, joka oli miesten trap. Siinä ammuttiin tiistaina viimeiset 75/125 kiekkoa ja finaali.

Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys) sijoittui parhaana suomalaisena 29:nneksi tuloksellaan 116 (21+25+24+22+24). Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat) teki tuloksen 114 (23+23+22+24+22) ja oli 40:s. Samaa seuraa edustavan Vili Kopran tulos oli 103 (20+19+19+23+22) ja sijoitus 79:s.

Finaaliraja oli 121.

– No, kisa oli mitä oli. Eka sarja oli surkea, mutta muuten ok. Olosuhteet olivat hyvät, eikä pieni vesisade mitään haitannut. Eikun leuka pystyyn ja kohti uusia koitoksia, Pirttisalo kommentoi kilpailuaan.

– Keli oli harjoituksissa hyvä, mutta kisaan muuttui sateiseksi. Harjoitukset ja kisa olivat koko ajan tasapaksua tekemistä. Ei notkahduksia mutta ei hyvääkään. Virheitä tuli lähdön ja tekniikan kanssa sinne tänne. Josko saisin kotimaan treeneissä karsittua seuraaviin karkeloihin pahimmat tössimiset pois, Laakso sanoi.

– Minulla oli kolmen ekan sarjan radoilla hankaluuksia kiekon lähdön näkemisessä. Fiilis oli, että olin ulkona koko hommasta, Kopra summasi lyhyesti kilpailunsa.

Avauspäivän jälkeen kisan kärjessä oli kaikki 50 kiekkoa rikkonut Turkin Yavuz Ilnam. Hän oli lopulta peruskilpailun toiseksi paras tuloksellaan (122). Turkki sai peräti kolme miestä finaaliin eli kuuden parhaan joukkoon, Ilnamin lisäksi Oguzhan Tuzunin ja Tolga Tuncerin. Tshekin Jiri Liptak teki peruskisan parhaan tuloksen 123.

Finaalissa turkkilaiset ottivat sijat 3, 4 ja 5 – parhaana heistä Ilnam. Voiton vei Italian Mauro De Filippis, ja Liptak sijoittui toiseksi. De Filippis oli Liptakia parempi pistein 45-42. Tämä oli italialaisen toinen maailmancupin voitto. Edellinen tuli kahdeksan vuotta sitten Lonatossa.

Mirka Kyyrönen (Sibbo Skyttegille) teki mqs-ampujana tuloksen 119 (24+25+21+24+25).

Changwonissa järjestetään ISSF:n kaikkien lajien 52. MM-kilpailut 31.8.-15.9. Maailmanmestaruuksien lisäksi Changwonissa jaetaan tuolloin ensimmäiset olympiamaapaikat Tokioon 2020.

ISSF:n maailmancup (kivääri, pistooli, haulikko)
20.-30.4. Changwon, Etelä-Korea

Tuloksia ti 24.4.

Miesten trap 125 kiekkoa + finaali: 1) Mauro De Filippis Italia 45 (122), 2) Jiri Liptak Tshekki 42 (123), 3) Yavuz Ilnam Turkki 34 (122), 4) Oguzhan Tuzun Turkki 29 (122), 5) Tolga Tuncer Turkki 23 (121), 6) Aaron Heading Iso-Britannia 20 (121), … 29) Eemil Pirttisalo 116, … 40) Jukka Laakso 114, … 79) Vili Kopra 103. 82 osanottajaa. Mqs: Mirka Kyyrönen 119.

Kaikki tulokset löydät täältä.