Pikahaku eräille 2019 ilma-aseiden SM-kilpailuille, hakemukset 21.5. mennessä
14.5.2018 klo 14:15
Olli Törni

SAL:n kilpailuvaliokunta järjesti Kankaanpään ilmakiväärin ja -pistoolin erillisen joukkue-SM-kilpailun yhteydessä kyselyn, jossa kyseltiin mielipiteitä halutaanko erillinen joukkue-SM-kilpailu yhä järjestettävän. Noin 2/3 kyselyyn vastanneista ei ollut valmis luopumaan erillisestä joukkue-SM-kilpailusta, minkä johdosta kilpailuvaliokunta ei tehnyt tämän asian suhteen KY-sääntömuutosesitystä liittovaltuustolle.

SAL:n liittovaltuuston 28.04.2018 hyväksymiin KY/2018-sääntöihin ei ole kirjattu mitään ehdotonta siitä, että järjestetäänkö erillinen joukkue-SM vaiko ei (jolloin seurajoukkuetulokset laskettaisiinkin henkilökohtaisten SM-kilpailujen tuloksista): KY/2018-sääntö L.3.1: ”Ilmapistoolin ja -kiväärin parikilpailun, ilmakiväärin asento- ja makuukilpailun SM sekä ilmaolympiapistoolin SM voidaan järjestää erillisenä kilpailuna omana ajankohtana tai, joko ilma-aseiden SM-kilpailujen tai joukkue-SM-kilpailujen yhteydessä”.

SAL:n kansallista kilpailutoimintaa ohjaavana tahona kilpailuvaliokunta pyytää hakemuksia seuroilta/seurayhtymiltä seuraavien vielä ilman vahvistettua järjestämislupaa tai ilman halukasta järjestäjää olevien vuoden 2019 ilma-aseiden SM-kilpailujen osalta:

• ilmakiväärin ja -pistoolin parikilpailu-SM2019 (lajin kilpailusäännöt: TS/2017-2, kohta 6.18 sekä SAL:n sarjajako: KY/2018, kohta 6.3.5)
  • ilmakiväärin ja -pistoolin erillinen joukkue-SM2019,
  • ilmaolympiapistoolin SM2019 sekä
  • 10m liikkuva maali SM2019 (M, N ja nuoret).

Kyseiset SM-kilpailut voivat olla erillisiä tai yhdistettyjä SM-kilpailutapahtumia, mutta käytännössä parikilpailu- ja erillinen joukkue-SM eivät todennäköisesti mahdu samaan tapahtumaan aikataulu- ja ratakapasiteettivaatimusten johdosta.

Tiedoksi: Tampereella 05.-07.04.2019 ammuttavissa ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailuissa ammutaan myös ik-makuu ja ik-3×20.

Muita tärkeitä kilpailuja ja päivämääriä: ilma-aseiden am-kilpailut järjestetään pääsääntöisesti 09.-10.02.2019, ilma-aseiden EM-kilpailut pidetään Kroatian Osijekissa 07.-15.03.2019, 10m liikkuvan maalin SM-kilpailut (ikämiehet ja -naiset) ammutaan Mäntässä 09.-10.03.2019, reserviläisurheiluliiton ilma-asemestaruuskilpailut pidetään Ylihärmässä 09.-10.03.2019, Suomen Metsästäjäliiton (SML) ilma-asemestaruuskilpailut järjestetään Vuokatissa mitä todennäköisimmin 13.-14.04.2019, pääsiäistä vietetään 19.-22.04.2019 ja ilma-aseiden Kultahippufinaalit ammutaan Salossa 27.-28.04.2019.

Järjestämislupahakemukset yllä mainittujen SM-kilpailujen osalta tulee olla jätettynä SAL:n internetsivujen kautta viimeistään 21.05.2018 klo 15 mennessä, sillä kilpailuvaliokunnan seuraava kokous pidetään 21.05.2018 alkaen klo 17 ja SM-kilpailut vahvistavan liittohallituksen kokous vielä ennen kesälomakautta. Näin halukkaat seurat saisivat varmuuden järjestämisluvasta vielä ennen kesää ja voisivat aloittaa SM-kilpailuvalmistelut. Mikäli samoja SM-kilpailuja järjestämään löytyy useampia halukkaita seuroja/seurayhtymiä, niin kilpailuvaliokunta ja lajijaostot sovittelevat järjestämisvastuut yhteistyössä kyseisten seurojen kanssa.

Lisäksi seuroja/seurayhtymiä muistutetaan vuoden 2020 SM-kilpailujen järjestämislupahakemusten täydentämisestä ja 2021-2022 SM-kilpailujen ennakkohakemusten jättämisestä.

SAL / Kilpailuvaliokunta