Maltan maailmancup: Marjut Heinonen 11:ntenä naisten skeetissä
7.6.2018 klo 20:36

Marjut Heinonen.

Haulikkolajien maailmancupin kisatapahtumat alkoivat tuulisissa olosuhteissa Maltan Siggiewissä torstaina. Marjut Heinonen on naisten skeetissä ensimmäisen päivän jälkeen parhaana suomalaisena 11:ntenä.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden toiseksi viimeisen maailmancupin kisatapahtumat alkoivat torstaina Maltan Siggiewissä. Malta isännöi nyt ensimmäisen kerran ampumaurheilun maailmancupia. Siellä kilpaillaan haulikkolajeissa, ja osanottajia on kaikkiaan 402. He edustavat 61 maata.

Suomen joukkueeseen on nimetty kahdeksan trap- ja kahdeksan skeet-ampujaa.

Tänään ammuttiin naisten skeetin ensimmäisen kilpailupäivän 75/125 kiekkoa. Suomalaisista kilpailussa ovat mukana Marjut Heinonen (Oulun Seudun Haulikkoampujat), Heidi Hämäläinen (Sibbo Skyttegille) ja Niina Aaltonen (Rauman Seudun Urheiluampujat) sekä Kaisa Kurki (Ala-Hämeen Ampujat) mqs-ampujana.

Heinonen on kilpailussa 11:ntenä tuloksellaan 64 (22+19+23). Aaltonen jatkaa kilpailua 43. sijalta, kun hänen tuloksensa oli 57 (21+18+18). Hämäläisen tulos oli 55 (14+20+21) ja sijoitus 47:s. Kurki rikkoi 50 kiekkoa (18+13+19).

Avauspäivän tulostasoa selittävät olosuhteet:

– Radalla on kova tuuli, eivätkä suojaverkot suojaa siltä täysin. Kiekot lentävät eri tasoissa, koska tuuli ottaa välillä kiekkoihin ja välillä ei. Lisäksi verkon liike häiritsee kiekon näkyvyyttä, Ampumaurheiluliiton skeetin päävalmentaja Tom Alderin kertoi ensimmäisen sarjan jälkeen.

Kiinan Zhang Donglian on kilpailun kärjessä tuloksellaan 69. Kolme naista rikkoi 67 kiekkoa. He olivat Yhdysvaltain Amber English ja Caitlin Connor sekä Ison-Britannian Amber Hill. Viimeiset 50 kiekkoa ja finaali ammutaan perjantaina.

Miesten skeet alkaa perjantaina ja päättyy lauantaina. Suomea edustavat Oskari Kössi (Sibbo Skyttegille), Timo Laitinen (Sibbo Skyttegille) ja Tommi Takanen (Lahden Ampumaseura) sekä Aleksi Ahokas (Ala-Hämeen Ampujat) mqs-ampujana.

Siggiewin maailmancup päättyy trapin parikilpailuun, joka ammutaan torstaina 14. kesäkuuta.

Vuoden viimeinen ISSF:n maailmancup (haulikkolajit) järjestetään Yhdysvaltain Tucsonissa 9.-19. heinäkuuta.

ISSF:n maailmancup (haulikko)
5.-15.6. Siggiewi, Malta

Tilanteita to 7.6.

Naisten skeet, tilanne 1. kilpailupäivän jälkeen (75/125 kiekkoa): 1) Zhang Donglian Kiina 69, 2) Amber English Yhdysvallat 67, 3) Caitlin Connor Yhdysvallat 67, 4) Amber Hill Iso-Britannia 67, … 11) Marjut Heinonen 64, … 43) Niina Aaltonen 57, … 47) Heidi Hämäläinen 55. 59 osanottajaa. Mqs: Kaisa Kurki 50.

Kaikki tulokset löytyvät täältä.