LovAs 60-vuotias
11.6.2018 klo 13:26

Pentti Kärnä (vas.) ja Aulis Taberman ovat olleet seuran tukipylväitä lähes koko yhdistyksen toiminnan ajan.

Loviisan Ampumaseura perustettiin vuonna 1958. Paikkakunnalla oli useita ampumaurheilusta kiinnostuneita henkilöitä ja muutamien neuvottelujen jälkeen seura perustettiin. Sen menestyksen toistaiseksi suurimmat hetket osuivat 1980-1990 -luvuille. Jäsenistö kokoontui viime perjantaina muistelemaan menneitä ja pohtimaan seuran tulevaisuutta.

LovAs:n menestyneimmät kilpailijat ovat olleet Riitta-Mari Vuorenmaa (o.s. Murtoniemi) ja Jouni Raila.

Vuorenmaa sijoittui Atlantan olympiakisoissa vuonna 1996 naisten kaksoistrapissa viidenneksi. Hän voitti yhden EM:n ja oli kahdesti toinen. MM-kisamuistona myrskyläläisellä on pronssimitali. Atlantan olympialaisten esikisojen finaalissa hän rikkoi kaikki 40 kiekkoa. Siihen ei pystynyt arvokisojen finaaleissa kukaan muu nainen. Suomen mestaruuksia Riitta-Marilla on kymmenen ja maailmancupin voittoja kaksi.

Jouni Raila sijoittui olympiapistoolissa Zürichin maailmancupin kilpailussa 1987 kolmanneksi ja hankki olympiapaikan Suomelle. SM-mitaleita hän saavutti useita.

SM-kisojen parhaimmistoon kipusi nuorten sarjoissa Janne Pönkä monine voittoineen. Pentti Kärnä on laukonut poliisien EM-kilpailuissa isopistoolin joukkuekilpailussa toiseksi. Ikäkausisarjassa hänellä on kaksi Suomen mestaruutta. Markku Kumin toimii erityisesti tuomarin tehtävissä. Kutsuja on seuran sihteeri saanut myös kv. kisojen juryn jäsenen toimiin.

LovAs on järjestänyt 30 vuoden ajan loka-marraskuun vaihteessa ilma-asekilpailut, joihin on osallistunut säännöllisesti reilusti yli 100 ampujaa. Seuran puheenjohtajana toimii nyt Sakari Murtoniemi, Riitta-Marin isä ja taiturin kilpauran aikainen valmentaja.

– Nykyisin toimintamme on melko hiljaista. Mahdollisuuksia olisi mihin vain. Käytössämme on pieni 10m rata ja lähistöllä myös radat haulikko-, kivääri- ja pistooliampujia varten. Niitä käyttävät harjoitteluunsa myös metsästäjät ja eräät viranomaiset. Kaipaamme uusia harteita. Me haluamme auttaa uudet vetäjät hyvään alkuun, varapuheenjohtaja Pentti Kärnä lupaa ja kiittää kaupunkia myönteisestä suhtautumisesta tarkkuuslajiin.

Teksti ja kuva: Matti Erkkilä