Practicalissa MM-mitalipotti Suomeen!
11.6.2018 klo 11:25

Kisojen päätteeksi komeat tuuletukset! (Kuva: Max Käär)

Suomi on tottunut menestykseen haulikkopracticalin maailmanmestaruuskilpailuissa. Tällä kertaa menestys sai kuitenkin monessa mielessä lähes uuden määritelmän, sillä sunnuntaina Ranskan Chatearouxissa päättynyt kilpailu toi Suomeen yhteensä kahdeksan yksilömitalia.

Teksti: Simo Partanen

Haulikkopracticalin MM-kilpailun neljästä ammuntadivisioonasta kolmen yleinen sarja päättyi suomalaisen voittoon, ja yleisen sarjan mitaleita tuli yhteensä viisi.

Ylivoimaisimmat voitot nähtiin Modified- ja Standard Manual -divisioonissa, joissa Teemu Rintala ja Jaakko Viitala jättivät lähimmät kilpakumppaninsa molemmat yli sadan pisteen päähän. Modified-divisioonan kakkoseksi ampui voittosuorituksia hienosti säestäen Sami Hautamäki.

Myös Standard-divisioona päättyi suomalaisten kaksoisvoittoon, kun Jarkko Laukia päihitti tiukassa kilpailussa Kim Leppäsen noin 30 pisteen erolla. Open-divisioonassa kotiin ei tällä kertaa tullut mitaleita. Divisioonan paras suomalainen oli seitsemänneksi tähdännyt Lauri Nousiainen.

Myös eri kategorioissa mitaleita ropisi urakalla. Modified-divisioonan Senior-kategorian korjasi nimiinsä Mikael Kaislaranta ja Standard-divisioonan vastaavan Mika Riste. Standard Manual -divisioonan Super Senior -kategorian paras taas oli Matti Mikkola.

Yksilötunnustuksien lisäksi suomalaisten loistavat suoritukset takasivat kotiin tuomisiksi myös joukkuemitaleita. Standard-, Standard Manual- ja Modified-divisioonissa kaikissa yleisten sarjojen joukkuekilpailut päättyivät Suomen voittoon. Näiden lisäksi Standard-divisioonan Senior-kategoriassa tilille napsahti joukkuepronssi.

Ampumaurheiluliiton practical-jaoston puheenjohtaja Mikael Ekberg kommentoi paluumatkallaan tulosta tyytyväisenä.

– Työntäyteinen viikko ja monta haastavaa stagea on nyt takana. Ampujat ovat tehneet kovasti työtä, ja erityisesti oikeanlaista työtä tämän eteen ja se näkyy nyt tuloksissa, Ekberg kommentoi.

Ranskan Chatearouxissa 4.-10. kesäkuuta ammuttu kilpailu koostui yhteensä 30 stagesta, ja mukana oli yhteensä yli 600 ampujaa. Practicalin seuraavat arvokilpailut järjestetään elokuussa Ruotsissa, jossa vuorossa on kivääripracticalin EM-kilpailu.

Lisää tietoa kilpailuista täällä.