Haulikkolajien EM-kilpailut alkavat Itävallassa
30.7.2018 klo 09:53
Lassi Palo

Poikien trap-joukkue sunnuntain harjoituksissa: Teemu Ruutana (vas.), Juho Mäkelä ja Vili Kopra. (Kuva: Kari Kopra)

Haulikkolajien EM-kilpailujen avajaiset ovat tiistaina Itävallan Leobersdorfissa, ja kisatapahtumat alkavat keskiviikkona. EM-kisoihin osallistuu viisitoista suomalaisurheilijaa.

Haulikkolajien EM-kilpailut järjestetään Itävallan Leobersdorfissa 30.7.-13.8. Suomen Ampumaurheiluliitto nimesi kesäkuun 14. päivänä kisoihin viisi urheilijaa. Joukkuetta täydennettiin vielä viimeisten näyttökilpailujen jälkeen, ja joukkueen lopullinen koko on viisitoista urheilijaa. Suomen joukkueessa on yhdeksän trap- ja kuusi skeet-ampujaa.

Kaikkiaan EM-kisoihin osallistuu 387 urheiluampujaa 42 maasta. Sääennusteiden mukaan kisat käydään yli 30 asteen helteessä. EM-mitaleista ammutaan henkilökohtaisten lajien (trap, skeet, kaksoistrap) lisäksi parikilpailuissa sekä trapin ja skeetin joukkuekilpailuissa.

EM-kisatapahtumat alkavat keskiviikkona, kun poikien ja tyttöjen trapissa ammutaan ensimmäisen kisapäivän 75/125 kiekkoa. Viimeinen kilpailupäivä on sunnuntai 12. elokuuta.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) joka neljäs vuosi järjestettävät kaikkien lajien MM-kilpailut odottavat Etelä-Korean Changwonissa 31.8.-15.9. Siellä jaetaan maailmanmestaruuksien lisäksi ensimmäiset maapaikat Tokion olympialaisiin 2020. Jaossa on neljä paikkaa jokaisessa henkilökohtaisessa lajissa eli 48 paikkaa. Parikilpailuissa on jaossa paikat kunkin lajin kahdelle parhaalle (ilmakivääri, ilmapistooli, trap).

Haulikkolajien EM-kilpailut
30.7.-13.8. Leobersdorf, Itävalta

Suomen joukkue

Trap (9)

Miehet: Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys), Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura)

Naiset: Noora Antikainen (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Satu Mäkelä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Mopsi Veromaa (Sibbo Skyttegille)

Pojat: Vili Kopra (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Juho Mäkelä (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Teemu Ruutana (Längelmäen Seudun Ampujat)

Skeet (6)

Miehet: Oskari Kössi (Sibbo Skyttegille), Miikka Peltonen (Honkajoen Seudun Ampujat), Tommi Takanen (Lahden Ampumaseura)

Naiset: Marjut Heinonen (Oulun Seudun Haulikkoampujat)

Pojat: Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat), Sami Aaltonen (Rauman Seudun Urheiluampujat)

EM-kilpailujen aikataulu: ech_2018_leobersdorf_aut___final_program___with_timings___4

EM-kisojen televisioinnista tietoa täällä.