Ensimmäiset suomalaisurheilijat sunnuntaina MM-Changwoniin
24.8.2018 klo 14:26

Yle Urheilu seurasi trap-ampujien viimeistelyleiriä tiistaina. (Kuvat: Lassi Palo)

Ensimmäiset suomalaiset urheiluampujat matkustavat sunnuntaina Etelä-Korean Changwoniin, missä järjestetään Kansainvälisen ampumaurheiluliiton kaikkien lajien MM-kilpailut. ”Toivottavasti hyvä kausi jatkuu”, Ampumaurheiluliiton trap-lajien päävalmentaja Kari Kopra sanoo.

Kari Kopra.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton ISSF:n kaikkien lajien 52. MM-kilpailut järjestetään Etelä-Korean Changwonissa 31.8.-15.9. Kisojen avajaiset ovat 1. syyskuuta, ja kilpailutapahtumat pyörähtävät käyntiin seuraavana päivänä. Viimeinen kilpailupäivä on perjantai 14. syyskuuta.

Ensimmäiset suomalaiset urheiluampujat eli kivääriampujat ja miesten trap-ampujat matkustavat kisakaupunkiin ensi sunnuntaina. Viimeiset lähtijät ovat syyskuun 9. päivänä miesten skeet-ampujat ja pistooliampuja Teemu Lahti.

– Toivottavasti hyvä kausi jatkuu. Kaikki on kunnossa, Ampumaurheiluliiton trap-lajien päävalmentaja Kari Kopra sanoi tiistaina Orimattilassa, missä kisoihin lähtevät trap-ampujat leireilivät alkuviikon ajan.

Suomalaiset trap-ampujat ovat menestyneet kauden aikana erinomaisesti. He saavuttivat kahdeksan maailmancupin finaalipaikkaa ja kaikkiaan neljä voittoa. Satu Mäkelä-Nummela otti kaksi voittoa naisten trapissa ja Marika Salmi yhden. Lisäksi tuli parikilpailun voitto ja yksi pronssi, jonka saavutti Vesa Törnroos. Parikilpailun voiton ottivat Törnroos ja Mäkelä-Nummela.

Satu Mäkelä-Nummela.

– Ampujat ovat nähneet, että finaalipaikan voi saavuttaa ja että finaalissa voi myös menestyä ja saada mitalin, Kopra sanoi.

Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat) sijoittui toiseksi Fort Benningin maailmancupin ilmakiväärissä.

Changwonissa ovat maailmanmestaruuksien lisäksi jaossa ensimmäiset olympiamaapaikat Tokioon 2020. Jaossa on neljä paikkaa jokaisessa henkilökohtaisessa lajissa eli 48 paikkaa. Parikilpailuissa on jaossa paikat kunkin lajin kahdelle parhaalle (ilmakivääri, ilmapistooli, trap).

– On ihan sama kummin päin ajattelee: jos saa MM-mitalin, saa olympiapaikan, ja jos saa olympiapaikan, saa MM-mitalin, Kopra naurahti.

– Mitalia odotan, ja siitä seuraa olympiapaikka. On muistettava myös se, että junioritkin ovat ampuneet kauden aikana hyvin. Sielläkin on mitaliodotuksia.

Vesa Törnroos (oik.) ja Vili Kopra Orimattilan radalla.

Vesa Törnroos sanoi odottavansa innolla MM-kilpailuja:

– Itävallan EM-kilpailut olivat lupauksia herättäviä. Ne olivat melkein hyvät kisat, ja nyt lähden Etelä-Koreaan parantamaan, hän sanoi.

Törnroos ampuu parikilpailussa Mäkelä-Nummelan kanssa. Mäkelä-Nummela lähtee kisoihin ”MM-kisat edellä”:

– Toki siellä on lisukkeitakin tarjolla, hän viittasi olympiapaikkoihin.

Changwonin MM-kilpailuihin osallistuu 1804 urheilijaa, jotka edustavat 90 maata. Kisoissa ovat mukana miehet ja naiset sekä pojat ja tytöt. Kisoihin osallistuu 30 suomalaista urheiluampujaa.

Juho Mäkelä.

Suomen joukkueen kuopus on Juho Mäkelä, 16, joka on Mäkelä-Nummelan veljenpoika ja kummipoika. Hän on kohentanut ennätystään tällä kaudella kolme kertaa. Ennen tätä kautta hänen ennätyksensä oli 112, nyt se kirjataan numeroin 118.

– Jos MM-finaalipaikka tulisi, se olisi kiva. Lähden kisoihin hyvillä mielin.

Liikkuvan maalin konkari Krister Holmberg valmistautui MM-kisoihin keskiviikkoiltana Inkoon radalla. Hän lähtee Changwoniin syyskuun 1. päivänä.

– Kisoja varten on tehty kaikki, mitä voi tehdä. Odotan hyviä kilpailuja, seitsemänsiin ISSF:n kaikkien lajien MM-kisoihin osallistuva Holmberg sanoi. Hän oli mukana ensimmäisen kerran vuonna 1994.

Tulevatko vielä kahdeksannet MM-kisat?

– Älä nyt! Olen silloin viisikymppinen, ja olen mennyt viimeksi kuluneiden kymmenen vuoden ajan aina vuosi kerrallaan, Holmberg nauroi.

Krister Holmberg.

ISSF:n kaikkien lajien MM-kilpailut järjestetään joka neljäs vuosi. Edelliset kisat olivat Espanjan Granadassa 2014.

ISSF:n kaikkien lajien MM-kilpailut
31.8.-15.9. Changwon, Etelä-Korea

Suomen joukkue

Kivääri (12 urheilijaa)