Ampumaurheilun MM-kilpailut avattiin Changwonissa
1.9.2018 klo 15:59

Changwonin MM-kisoihin osallistuu 90 maata. (Kuvat: Lassi Palo)

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton ISSF:n 52. MM-kilpailujen näyttävät avajaiset olivat lauantaina Etelä-Korean Changwonissa. Kisoihin osallistuu 1804 urheilijaa, jotka edustavat 90 maata.

Hyvä, Suomi!

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton ISSF:n kaikkien lajien 52. MM-kilpailut järjestetään Etelä-Korean Changwonissa 31.8.-15.9. Kisojen avajaiset olivat lauantai-iltana 1. syyskuuta, ja kilpailutapahtumat pyörähtävät käyntiin huomenna sunnuntaina. Viimeinen kilpailupäivä on perjantai 14. syyskuuta.

MM-kilpailut järjestettiin edellisen kerran Etelä-Koreassa vuonna 1978. Kisaisäntänä toimi tuolloin Soul. Changwonissa on järjestetty ISSF:n maailmancup kaikkiaan kahdeksan kertaa sitten vuoden 2003.

Changwonin MM-kilpailuihin osallistuu 1804 urheilijaa, jotka edustavat 90 maata. Kisoissa ovat mukana miehet ja naiset sekä pojat ja tytöt. Kisoihin osallistuu 30 suomalaista urheiluampujaa.

Yksi mukana olevista maista on Pohjois-Korea, jonka joukkue saapui Changwoniin eilen. Pohjois-Korean joukkueessa on kaksitoista urheilijaa. Tämä on ensimmäinen kerta, kun maa osallistuu ISSF:n Etelä-Koreassa järjestämään ampumaurheilukilpailuun. Pohjois-Korea on voittanut aiemmin ISSF:n MM-kisoissa kaikkiaan 26 mitalia.

MM-kisojen avajaispäivä miljoonan asukkaan Changwonissa alkoi sateisena. Sade kasteli kisojen päänäyttämön eli Changwonin ampumaradan, mutta huomenna ei ainakaan ennusteiden mukaan pitäisi sataa. Järjestäjien mukaan MM-kisoihin on akkreditoitunut yli 200 toimittajaa, ja kisajärjestelyissä on mukana 300 vapaaehtoista.

Näyttävät avajaiset järjestettiin lauantai-iltana paikallisessa urheiluhallissa, jossa oli paikan päällä tuhansia katsojia. ISSF:n puheenjohtaja, meksikolainen Olegario Vazquez Rana avasi MM-kilpailut.

Etelä-Korean pääministeri Lee Nak-yon.

Etelä-Korean pääministeri Lee Nak-yon sanoi tervehdyspuheessaan, että Changwonin ampumarata on suunniteltu urheilijoita ajatellen eli mahdollisimman tiiviiksi ja toimivaksi lyhyine etäisyyksineen.

– Etelä-Korea on ainoa Aasian maa, joka on isännöinyt ISSF:n MM-kilpailuja. Maan hallitus tukee Changwonin pyrkimyksiä säilyä edelleen eteläkorealaisen ampumaurheilun keskuksena, Lee Nak-yon sanoi.

Suomen joukkueen johtaja, Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Per-Ole Lindell on ollut tyytyväinen MM-kisojen alkuun:

– Nämä ovat varmasti upeat MM-kilpailut! Olosuhteet ovat hienot, ja kisat on hyvin järjestetty ja huolella valmisteltu. Nyt alamme olla sitä tasoa, mitä ampumaurheilun MM-kisojen pitää olla, Lindell sanoi hetki ennen avajaisten alkua.

– Changwoniin oli hieno tulla hyvien suomalaisurheilijoiden kanssa. Kausi on ollut hieno, ja urheilijat ovat läpäisseet tiukan seulan. Nyt he vain tekevät sen, minkä he osaavat. Virallinen tavoitteemme on neljä mitalia, joista 1-2 on olympiamaapaikkoja.

– Täällä näkee selkeästi sen, että nyt on ensimmäinen tosi kisa kyseessä. Kaikki parhaat ovat paikan päällä. Suomella on hyvät mahdollisuudet.

Ensimmäiset suomalaisurheilijat aloittavat MM-urakkansa huomenna sunnuntaina. Sinivalkoisia värejä nähdään ilmakiväärin parikilpailussa ja miesten trapissa. Ilmakiväärin parikilpailu on uusi olympialaji Tokiossa kahden vuoden kuluttua järjestettävissä seuraavissa kesäolympialaisissa.

Suomella on kaksi joukkuetta ilmakiväärin parikilpailussa Suomi 1:ssä ampuvat Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat) ja Emmi Hyrkäs (Simpeleen Hahlo). Suomi 2:ssa ampuvat Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura) ja Annika Sihvonen (Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura).

Miesten trapissa Suomea edustavat Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys), Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura). Sunnuntaina ammutaan ensimmäinen kilpailupäivä. Toinen kilpailupäivä ja finaali ovat maanantaina.

Changwonissa ovat maailmanmestaruuksien lisäksi jaossa ensimmäiset olympiamaapaikat Tokioon 2020. Jaossa on neljä paikkaa jokaisessa henkilökohtaisessa olympialajissa eli 48 paikkaa. Parikilpailuissa on jaossa paikat kunkin lajin kahdelle parhaalle (ilmakivääri, ilmapistooli, trap).

ISSF:n kaikkien lajien MM-kilpailut järjestetään joka neljäs vuosi. Edelliset kisat olivat Espanjan Granadassa 2014.

Suomalaiset su 2.9.

10m ilmakiväärin parikilpailu: Suomi 1 (Juho Kurki – Emmi Hyrkäs), Suomi 2 (Aleksi Leppä – Annika Sihvonen)
Miesten trap: Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys), Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura)

Tulevien päivien aikataulu

8.15 Finaali: 10m ilmakivääri/naiset
9.30 Finaali: trap/tytöt
10.45 Finaali: trap/miehet

Lisää tietoa kilpailuista ja tulokset löydät täältä.

Lisää kuvia Ampumaurheiluliiton Facebookissa ja Instagramissa.