Ampujien valinta Tokion olympialaisiin
15.9.2018 klo 00:18
Mikko Taussi

Ampumaurheiluliiton liittohallituksen kokouksessa 13.9.2018 esiteltiin Suomen olympiakomitean ja ampumaurheiluliiton valmennuksen johdon valmistelemat Tokion Olympialaisten 2020 määräytymisperusteet. Lopulliset valinnat tekee Suomen Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikkö (HUY).

Valintaperusteina käytetään Suomen Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön yleisiä perusteita ja ammunnan omia valintakriteerejä, jotka on sovittu yhdessä lajiliiton ja HUY:n kesken. Olympiavalintojen lähtökohtana on lajin saavuttamat maapaikat olympialaisiin. Valintajärjestelmän tavoitteena on saada olympialaisiin parhaat ja eniten menestyspotentiaalia omaavat urheilijat. Valinnoissa noudatetaan ns. ”jatkuvan/joustavan valinnan” periaatetta, eli urheilijoita ja joukkueen muita jäseniä voidaan valita valintakriteerien täyttymisen myötä viimeiseen ilmoittautumispäivään saakka.

Maapaikat Tokion Olympialaisiin ammutaan vuosien 2018 – 2020 kansainvälisissä kilpailuissa (MM- ja EM -kilpailut, World Cup -kilpailut, European Games -kisat sekä maanosakarsinnat).

Olympialaisiin voidaan valita urheilijat, joilla HUY arvioi olevan kansainvälisten näyttöjen sekä näiden kehitysennusteen perusteella realistinen mahdollisuus sijoittua 16 parhaan joukkoon. Kansainvälisten näyttöjen arvioinnissa otetaan lähtökohtaisesti huomioon tulokset lajin vuosien 2018-2020 kansainvälisissä arvokilpailuissa, Tokion Olympialaisten karsintakilpailuissa (ml. saavutetut tulosrajat) ja maailman cupin osakilpailuissa sekä sijoitukset lajin virallisessa maailman rankingissa.

Tokion 2020 Olympialaisiin valitaan ensisijaisesti ampuja, joka on hankkinut lajissaan olympiapaikan Suomelle joko henkilökohtaisessa tai Mixed team -kilpailussa.

Potentiaalisten ampujien menestystä ja kehitystä seurataan ohessa mainituissa arvokilpailuissa (EM, MM, EUG), World Cupin -osakilpailuissa sekä kevään 2020 maanosakarsinnoissa. Mitali- ja finaalisijoilla saavutetulla olympiapaikalla on valinnoissa erityinen painoarvo. Olympialaisiin voidaan valita myös sellainen ampuja, joka ei ole hankkinut Suomelle maapaikkaa Tokioon, jos hän osoittaa nousujohteista ja maapaikan hankkineeseen ampujaan verrattuna merkittävästi parempaa tuloskuntoa ohessa mainituissa kilpailuissa.

Valintoja tehtäessä arvioidaan ja otetaan huomioon myös ampujan aikaisempi olympia- ja arvokilpailumenestys (myös huono menestys), ampujan kehityssuunta ja -ennuste, tulostaso sekä ampujan finaalisuoritukset ampujia keskenään vertailtaessa.

World Rankingin perusteella jaettavat olympiapaikat (1/laji) ovat henkilökohtaisia.

Olympiavalinnan perusteena olevat näyttökilpailut

Näyttökilpailuiksi kelpaavat Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) määrittämät viralliset olympiapaikkojen jakamiseen oikeuttamat kansainväliset kilpailut v. 2018 – 2020 sekä liiton erikseen määrittämät kilpailut.

• vuosi 2018
    • MM-kisat, kaikki lajit, Changwon, Korea 31.8.-15.9.2018
  • vuosi 2019
    • World Cup -osakilpailut (4 osakilpailua/lajiryhmä)
      • kivääri ja pistooli: New Delhi/IND, Peking/CHN, München/GER, Rio de Janeiro/BRA
      • haulikko: Acapulco/MEX, Al Ain/UAE, Changwon/KOR, Lahti/FIN
    • European Games, 20.-30.6.2019, Minsk, BLR
    • EM-kisat haulikko, 3.-17.9.2019 Lonato, ITA
    • EM-kisat, kivääri ja pistooli, 12.-23.9.2019 Bologna, ITA
  • vuosi 2020
    • EM-kisat, ilma-aselajit, 3/2020, Wroclaw, POL
    • Euroopan maanosakarsinnat, 4/2020 (kivääri, pistooli, haulikko)
    • 15-27.4.2020 WC Tokio (esikisat/Test Event)
    • muut World Cup -osakilpailut
    • Keväälle 2020 liiton asettamat mahdolliset muut näyttökilpailut täydentyvät myöhemmin.