Jarkko Mylly tähtäsi maapaikan Tokion paralympialaisiin!
29.9.2018 klo 16:17

Komeaa katsottavaa: Jarkko Mylly IPC:n maailmancupin kakkossijalla – ja samalla paikka Tokioon 2020. (Kuva: Timo Vaitiniemi)

Jarkko Mylly on ampunut Suomen ensimmäisen maapaikan Tokion paralympialaisiin 2020, kun hän sijoittui toiseksi IPC:n maailmancupin R3-ilmakiväärissä.

Ranskan Chateauroux´ssa päättyi tänään Kansainvälisen paralympiakomitean (IPC) maailmancup, johon osallistui Suomesta Haapajärven Ampumaseuraa edustava Jarkko Mylly. Hän kilpaili keskiviikkona 50m pienoiskiväärin makuun 60 ls R6-kilpailussa, jossa hän tähtäsi uuden Suomen ennätyksen 613,9 pistettä ja sijoittui 11:nneksi. Mylly kohensi nimissään ollutta entistä ennätystä 3,9 pistettä.

Myllyn hyvä vire jatkui tänään lauantaina, jolloin oli vuorossa 10m ilmakiväärin R3-kilpailu. Hän teki peruskilpailun kuudenneksi parhaan tuloksen 630,9 (105,1+104,2+105,2+104,9+106,1+105,4) ja eteni hienosti finaaliin. Ison-Britannian Matt Skelhon oli peruskisan ykkönen 636,9 pisteellään.

Mylly ampui finaalissa upeasti ja sijoittui Skelhonin jälkeen toiseksi. Mylly hävisi Skelhonille vain 0,1 pistettä, kun miesten pisteet olivat 253,4-253,3.

Chateauroux´ssa oli jaossa maapaikkoja Tokion paralympialaisiin 2020. R3-ilmakiväärissä oli jaossa yksi paikka. Ennen maailmancupia paikat olivat ampuneet Skelhonin lisäksi Ukrainan Andrii Doroshenko, Saksan Natascha Hiltrop ja Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien Abdulla Al Aryani.

Myllyn kakkossija merkitsi siis sitä, että hän saavutti maapaikan Tokioon – ensimmäisenä suomalaisena urheiluampujana. Mylly kamppaili maapaikasta kolmanneksi sijoittuneen italialaisen Hoda Broccolon kanssa, jolla ei paikkaa myöskään vielä ollut.

– En oikein osaa sanoa miltä nyt tuntuu… Hävisin voittajalle kymmenyksen, mutta ammuin maapaikan Tokioon. Tappio pikkaisen kismittää, mutta jääpähän parannettavaa tulevaisuutta ajatellen. Enkä minä huonolle ampujalle hävinnyt, Mylly naurahti.

– Oli tämä onnistunut reissu! Alkuvuosi oli vaikea, ja tänne on tultu pitkän kaavan mukaan. Maapaikka kruunasi vuoden, ja paluuni onnistui, Mylly sanoi ja alkoi pakata tavaroitaan kotimatkaa varten. Herätys on aamukolmelta, ja ajomatkaa kisapaikalta Pariisin kentälle on vajaat 300 kilometriä.

IPC:n maailmancup järjestettiin Ranskan kansallisessa ampumaurheilukeskuksessa. Cupiin osallistui 229 urheiluampujaa, jotka edustivat 43 maata.

IPC:n maailmancup
25.-29.9. Chateauroux, Ranska

Tuloksia la 29.9.

R3 10m ilmakivääri 60 ls makuu + finaali: 1) Matt Skelhon Iso-Britannia 253,4 (636,9), 2) Jarkko Mylly Suomi 253,3 (630,9), 3) Hoda Broccolo Italia 231,6 (634,0), 4) Natascha Hiltrop Saksa 209,7 (632,8), 5) Abdulla Al Aryani Yhdistyneet Arabiemiirikunnat 188,8 (630,3), 6) Avani Lekhara Intia 167,4 (630,4), 7) Christophe Tanche Ranska 144,9 (632,6), 8) Andrii Doroshenko Ukraina 122,5 (634,4). 54 osanottajaa.

Kaikki tulokset löydät täältä.