Grande Finale -viikonloppu alkoi Kisakalliossa
27.10.2018 klo 09:54

Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Anne Lantee avasi Grande Finale -viikonlopun Kisakalliossa. (Kuva: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliiton Grande Finale -viikonloppu alkoi lauantaina Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa. Toiminnanjohtaja Anne Lantee kertoi liiton 100-vuotisjuhlavuoden suunnitelmista päivän avaustilaisuudessa.

Ampumaurheiluliiton lajiparlamentit ja kauden päätöstilaisuus eli Grande Finale järjestetään Kisakallion urheiluopistossa nyt viidentenä vuonna peräkkäin. Viikonlopun aikana opistolla liikkuu pari sataa ampumaurheilusta innostunutta henkilöä. Maajoukkueurheilijat rehkivät perjantaina alkaneissa kunto- ja liikkuvuustesteissään.

Ampumaurheiluliitto täyttää ensi vuonna 100 vuotta. Juhlavuoden valmistelut ovat hyvässä vauhdissa, ja sen teemoja ja liiton tulevaisuuden ilmettä on suunniteltu. Vuosi sitten esiteltiin liiton uusi logo.

Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtajana viime vuoden marraskuussa aloittanut Anne Lantee avasi nyt ensimmäisen kerran Grande Finale -viikonlopun. Hän kertoi tarkemmin 100-vuotisjuhlavuoden tapahtumista. Ne alkavat tammikuun 18. päivänä Helsingissä järjestettävällä päiväjuhlalla, joka on tarkoitettu erityisesti ulkoisille sidosryhmille. Tammikuussa on myös juhlavuoden videon ensiesitys.

Juhlavuoden urheilullinen päätapahtuma on haulikkolajien maailmancup, joka järjestetään Lahdessa 13.-23. elokuuta. Siellä on jaossa myös olympiamaapaikkoja Tokioon 2020.

– Koko ampumaurheiluperheen yhteinen pääjuhla on Tampereella 31. elokuuta. Siellä julkistetaan Kalle Virtapohjan kirjoittama historiateos, Lantee valotti ensi vuoden suunnitelmia.

Juhlavuoden päättää Grande Finale, joka on 26.-27. lokakuuta. SM-mitaleista tehdään juhlaversio, ja yksi Urheiluampuja-lehden numeroista teemoitetaan juhlavuoden mukaiseksi.

– Näiden kaikkien lisäksi paikalliset tapahtumat seurojen, alueiden ja lajijaostojen järjestäminä ovat erittäin tärkeitä. Meillä on nyt ainutlaatuinen mahdollisuus tuoda ampumaurheilua esille juhlavuoden aikana, Lantee painotti.

Ampumaradoilla on touko- ja elokuussa SAL100-viikko, mikä käytännössä tarkoittaa avoimia ovia, jolloin voi tuoda vaikkapa ystäviä ja naapureita tutustumaan ampumaurheiluun.

Kisakalliossa ovat seuraavaksi vuorossa lajiparlamentit, ja Ampumaurheiluliiton vuoden parhaat palkitaan kello 19 alkavassa Grande Finale -gaalassa. Sen juontajana toimii viime vuoden tavoin Toni Flink.