Vuoden ampumaurheilijaksi kivääriampuja Aleksi Leppä
27.10.2018 klo 22:45
Lassi Palo

Vuoden ampumaurheilija: Aleksi Leppä. (Kuvat: Lassi Palo)

Suomen Ampumaurheiluliitto on palkinnut kauden parhaitaan Kisakallion urheiluopistossa järjestetyssä Grande Finale -tilaisuudessa. Vuoden ampumaurheilijana palkittiin kaksi MM-kultaa voittanut kivääriampuja Aleksi Leppä. ”Hyvältä tämä tuntuu”, Leppä hymyili.

Aleksi Leppä, 24, on valittu Ampumaurheiluliiton Vuoden ampumaurheilijaksi. Hän voitti Etelä-Korean Changwonissa syyskuussa järjestetyissä MM-kilpailuissa kaksi kultamitalia. Ensin tuli mestaruus 300m vakiokiväärissä ja sitten 300m kiväärin asentokilpailussa (3×40 ls).

– Olivathan ne MM-kilpailut ihan uskomaton suoritus! En olisi olympialajien jälkeen välttämättä uskonut, että voitan vielä kaksi maailmanmestaruutta, jos joku olisi minulle näin sanonut, kaikki kiväärilajit kisoissa urakoinut Leppä sanoi heti kisojen jälkeen.

Mieskivääriampuja valittiin edellisen kerran Vuoden ampumaurheilijaksi vuonna 2005, kun Juha Hirvi palkittiin vuoden parhaana.

Leppä on haminalainen ja edustaa Haminan Ampumaseuraa (HAS), mutta asuu Helsingin Laajasalossa ja opiskelee Santahaminan Kadettikoulussa. Lepän ensi kauden tavoitteena on ampua olympiapaikka Tokioon 2020.

– Ensi kaudesta tulee tiivis ja kilpailullinen, sillä tavoitteenani on kiertää kaikki maailmancupit ja EM-kilpailut. Ensi kaudelle parannan vielä harjoitteiden laatua ja määrää.

Kun valinta Vuoden ampumaurheilijaksi julkistettiin, oli Leppä syystäkin riemuissaan.

– Edessä on taas tiukka vuosi. Täytyy olla tosi hyvä vuosi, että olen täällä uudestaan. Meillä on niin hyviä ampujia, Leppä sanoi.

Vuoden ampumaurheilija Aleksi Leppä, nuori ampuja Viivi Kemppi ja valmentaja Marko Leppä.

Vuoden nuori ampuja -palkinto ojennettiin Myllykosken Ampujia edustavalle kivääriampujalle Viivi Kempille, 16. Hän on kautta aikain kuudes suomalainen, joka on yltänyt mitaleille nuorten kesäolympialaisissa (Youth Olympic Games).

Jukka Jokisen valmentama Kemppi sijoittui argentiinalaisen parinsa Facundo Firmapazin kanssa kolmanneksi nuorten olympialaisten ilmakiväärin parikilpailussa. Kemppi oli yhdeksäs henkilökohtaisessa ilmakiväärikilpailussa. YOG järjestettiin lokakuussa Argentiinan Buenos Airesissa.

Lisäksi Kemppi kuului Suomen tyttöjen joukkueeseen, joka saavutti maaliskuussa hopeaa ilma-aseiden EM-kilpailuissa Unkarin Györissä.

Kemppi valittiin kaksi vuotta sitten Vuoden kultahippuampujaksi.

Vuoden valmentajaksi valittiin Marko Leppä, joka on valmentanut pojastaan Aleksi Lepästä kivääriammunnan kaksinkertaisen maailmanmestarin ja moninkertaisen Suomen mestarin.

Leppä, 53, valittiin Vuoden valmentajaksi nyt toisen kerran. Edellinen kerta oli vuonna 2013. Hänet on valittu myös vuoden sotilasvalmentajaksi 2011. Lepällä on nimeään kantava valmennustiimi. Ennen eläkkeelle jäämistään hän toimi Puolustusvoimien Urheilukoulun luotilajien valmentajana.

Viisi vuotta sitten tehdyssä Vuoden valmentaja -haastattelussa todettiin, että ”aika näyttää, kuinka pojasta polvi paranee”. Kommentilla viitattiin Rio de Janeiron olympialaisiin, joihin liittyi Lepän tavoite, joka on istua olympialaisten finaalissa nimetyllä jakkaralla ja katsoa, kun oma valmennettava on ampumassa.

– Olisi surkuhupaisaa, jos valmennettavieni tavoite on olympialaisissa, mutta minun ei. Sillä mielellä tässä töitä tehdään, että tavoitteet toteutuvat, Marko Leppä sanoi tuolloin.

Eivätkä tavoitteet ole tuosta miksikään muuttuneet: isän ja pojan katseet ovat vuonna 2020 Tokiossa järjestettävissä seuraavissa kesäolympialaisissa.

– Kyllä, totta kai! Tämä palkinto tuli koko tiimille. Meidän kaikkien menestys perustuu monien ihmisten työhön. Asioita on tehty oikein ja oikealla tavalla. Arvostan tätä palkintoa suuresti, Leppä sanoi.

Vuoden yllättäjä Vesa Järvinen,

Vuoden yllättäjä -palkinto meni Vesa Järviselle, joka voitti lokakuussa ensimmäisen kerran järjestettyjen paratrapin MM-kilpailujen maailmanmestaruuden. Hän voitti kultaa PT2-luokassa.

Trap-73 -seuraa edustava Järvinen paukutti peruskilpailussa tuloksen 109, joka oli kolmanneksi paras. Kun italialainen Saverio Cuciti ampui jännittävän finaalin viimeisen laukauksensa ohi, mestaruus ratkesi suoraan suomalaisen hyväksi.

– Tunne on nyt kieltämättä hyvä, Järvinen myhäili tyytyväisenä Italian Lonatossa järjestetyn kisan jälkeen.

Tunne oli hyvä myös Ampumaurheiluliiton myöntämän palkinnon jälkeen:

– Valinta oli yllätys, Järvinen hymyili komea pokaali kädessään.

Kotkasta lähtöisin oleva Järvinen on 34-vuotias ja asuu Helsingissä. Hänen tavoitteenaan on uusia maailmanmestaruus Australian Sydneyssä ensi vuonna järjestettävissä paratrapin MM-kilpailuissa.

Tomi-Pekka Heikkilä ja Asko Terkola.

Huippuampujien cup-kilpailun voittaja on liikkuvan maalin Tomi-Pekka Heikkilä (Kymppi 64). Heikkilä päätti kansainvälisen huippu-urheilijan uransa syyskuussa upealla tavalla, kun hän voitti Etelä-Korean Changwonissa järjestetyissä MM-kilpailuissa kultaa ja pronssia.

SAL:n nuorisovaliokunta palkitsi Vuoden kultahippuampujana Lili Kempin (Myllykosken Ampujat). Valintaperusteluissa todettiin, että Lili on luonteeltaan iloinen ja tukee seuran muita kultahippuampujia, ja ampumaurheilu on hänelle ennen kaikkea iloista yhdessä olemista kavereiden kanssa. Hyvät sosiaaliset taidot takaavat kaveruussuhteita yli seurarajojen, perustelut jatkuivat.

– Muut lajit tukevat Lilin uraa ampujana. Hän on monipuolinen nuori urheilija, joka on ampumisen lisäksi erittäin taitava voimistelija. Tulokset ja saavutukset kertovat pitkäjänteisestä ja monipuolisesta harjoittelusta.

Perusteluissa todettiin myös, että Kemppi, 12, on menestynyt kultahippusarjoissa hyvin: ilmakiväärin 12HT-sarjan kultahippumestari ja 12T-sarjan 50m kiväärin hopeamitalisti viime ja tänä vuonna.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun sisarukset on valittu Vuoden kultahippuampujaksi. Lilin isosisko Viivi sai palkinnon vuonna 2016.

Vuoden kultahippupalkitut: ampuja Lili Kemppi, ohjaaja Reijo Alkku ja seura Asikkalan Ampumaseura (Vilho Laakso ja Tauno Lindström).

Kultahippuohjaajan palkinto ojennettiin Reijo Alkulle, joka toimii haulikkolajien valmentajana Tornionseudun Ampujissa (TorSA). Alkkua kuvaillaan innostavaksi, sitoutuneeksi, epäitsekkääksi, ammattitaitoiseksi, luotettavaksi ja huumorintajuiseksi valmentajaksi. Hän valmentaa haulikkoampujia aloittelijoista maajoukkueurheilijoihin.

Alkku on vetänyt seuran haulikkoammuntakoulua pian kymmenen vuoden ajan, ja lisäksi hänellä on viisi henkilökohtaista valmennettavaa sekä eri ryhmissä parikymmentä valmennettavaa. Alkku on mukana myös Haaparannan ampumakoulun ja Merilapin Eräkerhon toiminnassa.

Alkku, 55, on saanut vuoden 2015 Valtakunnallisen juniorivalmentaja -palkinnon. Tuolloin tehdyssä jutussa todettiin osuvasti, että ”Alkku on vuoden valkku”.

Vuoden kultahippuseura on Asikkalan Ampumaseura (AsAs). Perusteluissa mainittiin se, että seuran nuoria urheilijoita on noussut maan kärkeen. Esimerkkinä mainittakoon Lauri Syrjä, joka ampui kolme kultaa nuorten SM-kisoissa.

– AsAs järjestää 7–14-vuotiaille nuorille ampumaurheilukouluja osana Ampumaurheiluliiton Kultahipputoimintaa. Asikkalalaiset osallistuvat aktiivisesti sekä ilma-aseiden että ruutilajien Kultahippufinaaleihin, kuuluivat valintaperustelut vuonna 1964 perustetusta seurasta.

AsAs:ssa on noin 240 jäsentä. Kultahippupassilaisia on 21. Seurassa harrastetaan pistooli- ja kiväärilajeja sekä liikkuvan maalin lajeja. Vilho Laakso on ollut AsAs:n puheenjohtajana peräti 35 vuoden ajan.

Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa järjestetyssä Ampumaurheiluliiton lajiparlamenteissa, kauden päätösjuhlassa ja parhaiden palkitsemistilaisuudessa Grande Finalessa oli paikalla yhteensä noin kaksi sataa vierasta.

Tilaisuuden juontajana toimi viime vuoden tavoin Elisa Sportista ja Ruutu Urheilusta tuttu Toni Flink. Ohjelmassa oli myös taikuutta Sakari Wileniuksen luomana, ja illan musiikista vastasi dj Antti K.

SUOMEN AMPUMAURHEILULIITON PALKINNOT 2018

Vuoden ampumaurheilija: Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura)
Vuoden nuori ampuja: Viivi Kemppi (Myllykosken Ampujat)
Vuoden valmentaja: Marko Leppä (Haminan Ampumaseura)
Vuoden yllättäjä: Vesa Järvinen (Trap 73)
Huippuampujien cup-kilpailun voittaja: Tomi-Pekka Heikkilä (Kymppi 64)

Nuorisovaliokunnan palkittavat:

Vuoden Kultahippuampuja: Lili Kemppi (Myllykosken Ampujat)
Vuoden Kultahippuohjaaja: Reijo Alkku (Tornionseudun Ampujat)
Vuoden Kultahippuseura: Asikkalan Ampumaseura (AsAs)

STIPENDIT

Haulikko: Satu Mäkelä-Nummela, Marika Salmi, Vesa Törnroos
Kivääri: Aleksi Leppä, Jarkko Mylly, Juho Kurki, Sebastian Långström
Liikkuva maali: Tomi-Pekka Heikkilä
Mustaruuti: Tarmo Ansamaa, Sakari Viertola, Timo Näätänen-Lihavainen, Ari Salin
Practical: Jarkko Laukia, Jaakko Viitala, Teemu Rintala, Kim Leppänen
Siluetti: Marko Nikko, Juha-Matti Saari, Esko Lempola, Veikko Huotari, Jyrki Viitakoski, Petri Savinainen, Rauno Ärväs, Allan Granlund, Harri Lautiainen, Toni Kelo

URHEILIJOIDEN ANSIOMERKIT

Kultainen ansiomerkki jalokivellä: Aleksi Leppä, Veikko Huotari, Jarkko Laukia, Jaakko Viitala, Mikael Kaislaranta, Mika Riste, Tarmo Ansamaa
Kultainen ansiomerkki: Harri Lautiainen
Hopeinen ansiomerkki: Marika Salmi

ERIKOISMAININNAT: Tomi-Pekka Heikkilä, Satu Mäkelä-Nummela, Satu Mäkelä-Nummela ja Vesa Törnroos (trapin parikilpailun ME ja maailmancupin voitto), Marika Salmi, Viivi Kemppi, Jyrki Viitakoski, Jari Laulumaa, Rune Fagerström, Tia Bäcker, Jarkko Mylly, Matti Mikkola, trapin naisten EM-joukkue (Noora Antikainen, Satu Mäkelä-Nummela, Mopsi Veromaa), trapin poikien EM-joukkue (Vili Kopra, Juho Mäkelä, Teemu Ruutana), tyttöjen ilmakiväärin EM-joukkue (Viivi Kemppi, Marianne Palo, Henna Viljanen), miesten liikkuvan maalin EM-joukkue (Tomi-Pekka Heikkilä, Krister Holmberg, Heikki Lähdekorpi), siluetin MM-joukkue, BBR (Kimmo Iivonen, Niklas Lindberg, Marko Nikko), siluetin MM-joukkue, SBR (Niklas Lindberg, Kalle Mäkinen, Marko Nikko), siluetin MM-joukkue, FP (Antti Peltola, Petri Savinainen, Jyrki Viitakoski), siluetin MM-joukkue, standing (Petri Savinainen, Tapani Sikiö, Jyrki Viitakoski), siluetin MM joukkue, BBP (Jorma Juntunen, Aki Tanninen, Rauno Ärväs), practicalin MM-joukkue, shotgun modified (Sami Hautamäki, Mikael Kaislaranta, Teemu Rintala, Timo Vehviläinen), practicalin MM-joukkue, shotgun standard (Pyry Laine, Jarkko Laukia, Jussi Niskanen, Raine Peltokoski), practicalin MM-joukkue, shotgun standard manual (Juha Lukkarila, Matti Mikkola, Teemu Potkonen, Jaakko Viitala), practicalin MM-joukkue, shotgun standard senior (Wilhelm Backlund, Mikael Ekberg, Teijo Lehtinen, Mika Riste), kasa-ammunnan EM-joukkue, Two gun (Rune Fagerström, Marko Kallio, Jari Laulumaa, Mauri Mukari), mustaruudin MM-joukkue, miquelet R (Reijo Näätänen, Timo Näätänen Lihavainen, Sakari Viertola), mustaruudin MM-joukkue, Wogdon (Cominazzo R) (Tarmo Ansamaa, Pekka Paatinen, Jukka Päärnilä

LAJIJAOSTOJEN PALKINNOT

HAULIKKO

Skeet
Miehet: Lari Pesonen (Ilomantsin Erämiehet)
Naiset: Heidi Hämäläinen (Sibbo Skyttegille)
Juniorit: Oskari Lehtimäki (Kurikan Ampujat)
Seniorit: Vesa Lamminmäki (Tampereen Seudun Haulikkoampujat)

Trap
Yleinen sarja: Mirka Kyyrönen (Sibbo Skyttegille)
Naiset: Satu Mäkelä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)
Juniorit: Teemu Ruutana (Längelmäen Seudun Ampujat)
Seniorit: Pasi Tanhuanpää (Kiikalan Metsästysyhdistys)

Sporting
Yleinen: Juhani Moilanen (Oulun Metsästys- ja Ampumaseura)
Naiset: Liina Laine (Salon Seudun Ampujat)
Juniorit: Rune Sundqvist (Jakobstads Skytteförening)
Seniorit: Tero Rantonen (Oulun Metsästys- ja Ampumaseura)

KIVÄÄRI
Kiväärityttö: Viivi Kemppi (Myllykosken Ampujat)
Kivääripoika: Matias Kiuru (Poliisien Ampumaseura)
Kiväärinainen: Annika Sihvonen (Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura)
Kiväärimies: Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura)

PISTOOLI
Vuoden pistooliampuja: Teemu Lahti (Lahden Ampumaseura)
Vuoden pistoolinuori: Maija Pärri (Rauman Seudun Urheiluampujat)
Vuoden työn sankari: Johanna Poikola (Karstulan Metsästys- ja Ampumaseura ja Nordean Ampujat)

LIIKKUVA MAALI
Vuoden urheilija: Tomi-Pekka Heikkilä (Kymppi 64)
Vuoden nuori: Aaro Vuorimaa (Lapuan Seudun Ampujat)

SILUETTI
Vuoden ampuja: Jyrki Viitakoski (Satakunnan Ampujat)
Vuoden yllättäjä: Tia Bäcker (Lappeenrannan Siluettiampujat)

PRACTICAL
Vuoden kivääripractical-ampuja: Jarkko Laukia (Keuruun Seudun Ampujat)
Vuoden pistoolipractical-ampuja: Saara Nyman (Sibbo Skyttegille)
Vuoden haulikkopractical-ampuja: Teemu Rintala (Sibbo Skyttegille)
Vuoden 3 Gun -practical-ampuja: Timo Vehviläinen (Helsingin Varuskunnan Ampujat)
Region Directorin malja (kehittyneimmälle ampujalle): Pyry Laine (Nokian Seudun Ampujat)
Jaoston malja (tunnustukseksi seura- ja kilpailutoiminnan kehittämisestä): Nokian Seudun Ampujat

MUSTARUUTI
Vuoden mustaruutiampuja: Tarmo Ansamaa (Turun Seudun Ampujat)

KASA-AMMUNTA
Vuoden kasa-ampuja: Marko Kallio (Himangan Metsästysseura)
Vuoden pistelajien kasa-ampuja: Tapani Nousiainen (Karttulan Ampujat)
Vuoden nuori kasa-ampuja: Huugo Kahelin (Haapajärven Ampumaseura)
Vuoden nuori pistelajien kasa-ampuja: Jarkko Nousiainen (Keiteleen Ampumaseura)

Lisää kuvia Ampumaurheiluliiton Facebookissa ja Instagramissa.