Vesa Nissinen jatkaa Ampumaurheiluliiton puheenjohtajana
24.11.2018 klo 19:37
Lassi Palo

Toiminnanjohtaja Anne Lantee onnittelee puheenjohtajana jatkavaa Vesa Nissistä. (Kuvat: Lassi Palo)

Vesa Nissinen jatkaa Ampumaurheiluliiton puheenjohtajana seuraavien kahden vuoden ajan. Asiasta päätettiin Jyväskylässä lauantaina pidetyssä SAL:n varsinaisessa kokouksessa.

SAL:n puheenjohtaja Vesa Nissinen.

Vesa Nissinen valittiin jatkamaan Ampumaurheiluliiton puheenjohtajana seuraavien kahden vuoden ajan (2019-2020) Jyväskylässä lauantaina pidetyssä liiton varsinaisessa kokouksessa. Hän on ollut SAL:n puheenjohtajana vuoden 2017 alusta lähtien.

Helsinkiläinen Nissinen, 55, toimii Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen johtajana, mutta jää reserviin vuodenvaihteessa. Hän on sotilasarvoltaan eversti ja koulutukseltaan kasvatustieteiden tohtori. Nissinen oli aiemmin SAL:n liittohallituksen jäsen kolmen vuoden ajan.

Nissinen toi SAL:n ehdollepanotoimikunnalle tiedoksi, että työn näkökulmasta lähitulevaisuus on vielä epäselvä. Jos Nissinen muuttaa työn perässä esimerkiksi ulkomaille, hallituksen työskentelyssä korostuu varapuheenjohtajien merkitys, ehdollepanotoimikunta totesi ja sanoi, että etäyhteydet kokouksiin ja muu tietotekniikan hyödyntäminen auttavat myös tehtävien hoitamisessa.

– Ensi vuosi on Ampumaurheiluliiton 100-vuotisjuhlavuosi. Olen totta kai paikalla tärkeimmissä juhlavuoden tapahtumissa, vaikka olisin ulkomailla töissä. Minulla ei kuitenkaan ole vielä tarkempaa tietoa siitä, mitä ensi vuonna teen ja missä asun perheeni kanssa.

SAL:n kokouksessa kuultiin liittohallituksen selostus SAL:n toiminnasta ja taloudenhoidosta kahdelta edelliseltä vuodelta ja päätettiin toiminnan ja talouden suuntaviivoista seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi. Painopisteet ovat jatkossakin olosuhteiden varmistaminen, vaikuttamisen ja viestinnän tehostaminen, seurojen tarpeisiin vastaaminen, liiton sisäisen toiminnan kehittäminen ja huippu-urheilun tulosten parantaminen. Huippu-urheilun tavoitteet on kohdistettu Tokion olympialaisiin 2020.

SAL:n liittohallitus esittää liiton toimintasääntöjen muuttamista. Kokouksessa kuultiin toimintasääntöuudistuksen vaiheet ja käytiin läpi tärkeimmät muutokset. Uusien sääntöjen hyväksyminen vaatii vielä toisen SAL:n kokouksen, joka järjestetään ensi vuoden aikana. Kokouksen tarkka ajankohta ei ole vielä tiedossa. Myös aluetoiminnan säännöt uudenaikaistetaan, ja ne muutetaan samaan linjaan liiton toimintasääntöjen kanssa.

Nissinen korosti kokouksen avauspuheenvuorossaan uudistumisen merkitystä.

– Jos haluamme jatkossa kilpailla nuorista harrastajista, seuratoiminnan pitää olla jatkossa erilaista kuin nyt eli ammattimaista. Saamme vapaaehtoistoiminnalla aikaan ”piikkejä”, mutta kun vapaaehtoiset väsyvät, toiminta hiipuu. Rahantuotolla saataisiin aikaiseksi vakituista työtä ja siten enemmän asioita. Yhteistyö muiden urheilulajien kanssa on välttämätöntä. Sillä päästään mukaan sellaisten paikallisten urheiluseurojen toimintaan, joilla on vetovoimaa ja aktiivisuus kasvaa.

Nissinen painotti myös ampumaurheiluseurojen välisen yhteistyön merkitystä:

– Silläkin saadaan isompaa ja parempaa aikaiseksi. Vaihtoehtoja ei ole, sillä muuten harrastuksemme näivettyy. Olemme tehneet paljon töitä, ja kovan työn tekeminen jatkuu. Liittotasolla voidaan kuitenkin toimia vain sen resurssien mukaisesti. Ampumaurheilun tulevaisuus lepääkin seuratoiminnassa, Nissinen sanoi.

Jukka-Pekka Alanen toimi SAL:n kokouksen puheenjohtajana.

Nissinen mainitsi puheenvuorossaan myös Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) ensi viikonloppuna pidettävän kokouksen, jossa muun muassa valitaan uusi puheenjohtaja – ensimmäisen kerran 38 vuoteen, kun meksikolainen Olegario Vazquez Rana luopuu tehtävästään.

– Jää nähtäväksi, millaisia uusia näkökulmia ja suuntaviivoja uuden puheenjohtajan myötä tulee, Nissinen sanoi.

SAL:n kokouksen alussa ei jaettu Pohjolan maljaa, koska joulukuun 9. päivänä järjestetään vielä yksi SM-kilpailu. Pisteet eivät siten olleet vielä valmiit kokoukseen mennessä.

SAL:n varsinaisen kokouksen jälkeen pidetyssä liittovaltuuston kokouksessa varapuheenjohtajaksi valittiin Antti Hannula kaudeksi 2019-2020. Liittovaltuuston kokouksen tekemän päätöksen mukaan hallituksen erovuoroisista jäsenistä Timo Haataja ja Curt Sjöblom jatkavat hallituksessa myös tulevat kaksi vuotta.

Hallituksen uudet jäsenet ovat Johanna Björkroth (2019-2020) ja Veli-Pekka Karvinen (2019). Björkroth toimii professorina Helsingin yliopistossa ja on Sibbo Skyttegillen (SSG) jäsen. Espoossa asuva Karvinen on ollut osaomistajana ja toimitusjohtajana vuodesta 2004 lähtien Oligomer Oy:ssä. Hän kertoo olevansa ”piakkoin sataprosenttinen eläkeläinen”. Ampumaurheilun parissa Karvinen on muun muassa toiminut SAL:n mustaruutijaoston sihteerinä 2004-2010 ja juryn jäsenenä useissa mustaruudin kansainvälisissä arvokisoissa. Oriveden Ampujien hallituksessa hän on ollut vuodesta 2014 lähtien.

SAL:n liittovaltuusto hyväksyi toiminta- ja taloussuunnitelman vuodeksi 2019. Talousarvion loppusumma on 2 254 911 euroa ja se päätyy 1 339 euron ylijäämään.

Talousarvio perustuu liittovaltuuston keväällä hyväksymiin maksuihin. Seuran jäsenmaksu liitolle on 26 euroa per henkilö, aikuisten lisenssi 40 euroa, harrastelisenssi 25 euroa, yli 80-vuotiaiden lisenssi 19 euroa ja nuorten lisenssi 13 euroa.

Suomen Ampumaurheiluliitto täyttää ensi vuonna 100 vuotta. Tulevaa vuotta leimaakin vahvasti 100-vuotisjuhlinta. Ensimmäiset juhlat ovat 18. tammikuuta Helsingissä. Ampumaurheilun kansainvälinen huomio kohdistuu Suomeen elokuussa, jolloin haulikkoampujat taistelevat olympiapaikoista Lahdessa ja Hollolan Hälvälän ampumaradalla järjestettävässä maailmancupin kilpailussa.

Pääjuhla on elokuun 31. päivänä Tampereella. Juhlavuoden päättää Grande Finale 26.-27. lokakuuta Kisakalliossa Lohjalla.

Tämän vuoden aikana kuvattu SAL100-juhlavideo valmistuu juhlavuoden alkuun mennessä ja julkistetaan tammikuussa. Kalle Virtapohjan kirjoittama SAL100-historiateos julkistetaan pääjuhlan yhteydessä elokuussa.

Kokouspäivä päättyi kello 19.25.