Ampumaurheiluliitto täyttää ensi vuonna 100 vuotta
18.12.2018 klo 14:52
Lassi Palo

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii SAL100-juhlavuoden suojelijana. (Kuva: Tasavallan presidentin kanslia)

Suomen Ampumaurheiluliitto viettää ensi vuonna 100-vuotisjuhlavuottaan. Juhlavuoden avaustilaisuus on 18. tammikuuta Helsingissä. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii juhlavuoden suojelijana.

Ampumaurheiluliitto (SAL) täyttää ensi vuonna 100 vuotta. Juhlavuoden ohjelma rakentuu kolmen päätapahtuman ympärille. Juhlavuoden avaustilaisuus on tammikuun 18. päivänä Helsingissä Katajanokan Kasinolla. Haulikkolajien maailmancup järjestetään Lahdessa 13.–23. elokuuta ja pääjuhla on Tampereella 31. elokuuta.

Tokion olympialaiset järjestetään vuonna 2020. Olympiamaapaikkoja jaetaan kaikissa ensi vuoden maailmancupeissa eli Lahdessakin kilpaillaan maailmancupin voiton lisäksi paikasta Tokioon. Lahden kilpailussa on jaossa kahdeksan maapaikkaa eli kaksi kussakin henkilökohtaisessa lajissa.

Lahteen odotetaan noin 500 urheiluampujaa, jotka edustavat noin 80 maata. Suomi päätti hakea kisoja, koska ensi vuosi on paitsi Ampumaurheiluliiton myös käytännön järjestelyistä vastaavan Lahden Ampumaseuran (LAS) 100-vuotisjuhlavuosi.

100-vuotisjuhlavuoden päättää Lohjan Kisakalliossa 26.–27. lokakuuta järjestettävä Grande Finale.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii Suomen Ampumaurheiluliiton 100-vuotisjuhlavuoden suojelijana.

– Ampumaurheiluliitto on ollut ja on merkittävä toimija yhteiskunnallisesti ja erityisesti urheilullisesti, ja presidentit ovat kautta aikain näkyneet Ampumaurheiluliiton historiassa. Siksi olemme erittäin mielissämme siitä, että tasavallan presidentti Niinistö on juhlavuotemme suojelija, Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Anne Lantee sanoo.

Tämän vuoden aikana kuvattu SAL100-juhlavideo julkistetaan mahdollisesti jo Urheilugaalassa 17. tammikuuta. Kalle Virtapohjan kirjoittama SAL100-historiateos julkistetaan pääjuhlan yhteydessä elokuun lopussa. Tunnelmapaloja saadaan vuoden varrella Urheiluampuja-lehdessä historiajuttujen muodossa. Urheiluampujan heinäkuussa ilmestyvä numero on 100-vuotisteemanumero. SM-mitaleista tulee juhlavuodelle oma versionsa.

Toukokuussa ja elokuussa järjestetään SAL100-ampumaurheiluviikko, jolloin radoilla pidetään avoimia ovia ja tutustutetaan uusia ihmisiä ampumaurheilun pariin teemalla kaveri mukaan radalle. Tavoitteena on juhlavuoden kunniaksi myös, että ampumaurheilukouluja vuonna 2019 on sadassa seurassa.