Ampumaurheiluliiton 100-vuotisjuhla, ilmoittaudu
9.1.2019 klo 14:27
Lassi Palo

Suomen Ampumaurheiluliitto viettää tänä vuonna 100-vuotisjuhlavuottaan. Ilmoittautuminen pääjuhlaan on alkanut!

Ampumaurheiluliitto (SAL) täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Juhlavuoden ohjelma rakentuu kolmen päätapahtuman ympärille. Juhlavuoden avaustilaisuus oli tammikuun 18. päivänä Helsingissä Katajanokan Kasinolla. Haulikkolajien maailmancup järjestetään Lahdessa 13.–23. elokuuta ja pääjuhla on Tampereella 31. elokuuta. Ilmoittautuminen pääjuhlaan Tampereelle on avautunut, lue lisää ja ilmoittaudu täältä.

Tokion olympialaiset järjestetään vuonna 2020. Olympiamaapaikkoja jaetaan kaikissa tämän vuoden maailmancupeissa eli Lahdessakin kilpaillaan maailmancupin voiton lisäksi paikasta Tokioon. Lahden kilpailussa on jaossa kahdeksan maapaikkaa eli kaksi kussakin henkilökohtaisessa lajissa. Lahteen odotetaan noin 500 urheiluampujaa, jotka edustavat noin 80 maata. Suomi päätti hakea kisoja, koska tämä vuosi on paitsi Ampumaurheiluliiton myös käytännön järjestelyistä vastaavan Lahden Ampumaseuran (LAS) 100-vuotisjuhlavuosi. Lisätietoja maailmancupista: www.lahti-wc2019.fi

100-vuotisjuhlavuoden päättää Lohjan Kisakalliossa 26.–27. lokakuuta järjestettävä Grande Finale.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii Suomen Ampumaurheiluliiton 100-vuotisjuhlavuoden suojelijana.

SAL100-juhlavideo julkistettiin juhlavuoden avaustilaisuudessa 18. tammikuuta.

Kalle Virtapohjan kirjoittama SAL100-historiateos julkistetaan pääjuhlan yhteydessä elokuun lopussa. Tunnelmapaloja saadaan vuoden varrella Urheiluampuja-lehdessä historiajuttujen muodossa. Urheiluampujan heinäkuussa ilmestyvä numero on 100-vuotisteemanumero. SM-mitaleista tulee juhlavuodelle oma versionsa.

Toukokuussa ja elokuussa järjestetään SAL100-ampumaurheiluviikko, jolloin radoilla pidetään avoimia ovia ja tutustutetaan uusia ihmisiä ampumaurheilun pariin teemalla kaveri mukaan radalle. Tavoitteena on juhlavuoden kunniaksi myös, että ampumaurheilukouluja vuonna 2019 on sadassa seurassa.

100-vuotisjuhlavuoden päätapahtumat
18.1. Juhlavuoden avaustilaisuus, ulkopuoliset sidosryhmät (Helsinki) Puheenjohtaja Vesa Nissisen juhlapuhe
13.-23.8. Haulikon maailmancup (Lahti)
31.8. Pääjuhla (Tampere) Ilmoittaudu Suomisportissa 12.8. mennessä
26.-27.10. Grande Finale (Kisakallio, Lohja)

Avaustilaisuuden kuvia täällä.
Lisää tietoa juhlavideosta löytyy täältä.
Liikkuvan maalin 100-vuotisjuhlakisa.
Juhlateos Sata tarkkaa vuotta: Ampumaurheilun historia Suomessa Ennakkotilaa SAL-kaupassa tai Tampereen ilmoittautumisen yhteydessä 12.8. mennessä