Puolustusvoimat palkitsi Eetu Kallioisen, Aleksi Lepän ja Mikko Taussin
17.1.2019 klo 16:18

Eetu Kallioinen (vas.), Mikko Taussi ja Aleksi Leppä Puolustusvoimien tilaisuudessa Pääesikunnassa. (Kuva: Lassi Palo)

Eetu Kallioinen valittiin Vuoden varusmiesurheilijaksi ja Aleksi Leppä sai erityismaininnan, kun Puolustusvoimat järjesti torstaina Helsingissä vuoden 2018 parhaiden sotilasurheilijoiden palkitsemistilaisuuden. Mikko Taussi sai CISM Grand Knight -arvomerkin ja Puolustusvoimien sotilasurheilun ja liikunnan kilven.

Puolustusvoimat järjesti torstaina vuoden 2018 sotilasurheilijoiden palkitsemistilaisuuden Pääesikunnan keskuspaviljongilla Helsingissä. Juhlassa palkittiin viime vuoden aikana menestyneitä sotilasurheilijoita ja joukko-osastoja.

Ampumaurheilu oli tilaisuudessa näyttävästi esillä, sillä skeet-ampuja Eetu Kallioinen valittiin Vuoden varusmiesurheilijaksi ja kivääriampuja Aleksi Leppä sai erityismaininnan. Ampumaurheiluliiton varapuheenjohtaja, everstiluutnantti Mikko Taussi sai CISM Grand Knight -arvomerkin ja Puolustusvoimien sotilasurheilun ja liikunnan kilven mittavista ansioistaan sotilasurheilun parissa.

Ala-Hämeen Ampujia edustava Kallioinen, 20, voitti viime vuonna sekä miesten että M20-sarjan skeetin Suomen mestaruuden. Hän teki M20-sarjan finaalin Suomen ennätyksen 57/60. Kallioinen edusti Suomea Etelä-Korean Changwonissa järjestetyissä MM-kisoissa, joissa hän sijoittui poikien kilpailussa kymmenenneksi. Hän oli viides Itävallan Leobersdrofin EM-kisoissa.

Kallioisen varusmiespalvelus Urheilukoulussa päättyi syyskuussa. Hänet palkittiin saapumiseränsä parhaana urheilijana. Pari viikkoa myöhemmin hän aloitti samassa paikassa työt sopimussotilaana.

– Valinta tuntuu hyvältä. On aina hienoa saada tunnustusta, Kallioinen kommentoi valintaansa vuoden parhaaksi varusmiesurheilijaksi.

Aleksi Lepällä on ollut kiireinen ja ikimuistoinen viikko. Hän oli maanantaina töissä Helsingin Santahaminassa sijaitsevassa Urheilukoulussa, ja tiistaina ja keskiviikkona hän harjoitteli Savonlinnassa Tanhuvaaran urheiluopistolla, missä järjestetään perjantaina ja lauantaina EM-näyttökilpailut. Leppä GP alkaa heti näyttökisojen jälkeen.

Leppä matkusti tänä aamuna Tanhuvaarasta Helsinkiin. Puolustusvoimien tilaisuus oli iltapäivällä, ja illalla hän osallistuu Ampumaurheiluliiton kutsumana Urheilugaalaan.

Puolustusvoimat muisti Lepän kahta kivääriammunnan MM-kultamitalia erityismaininnalla. Haminan Ampumaseuraa edustava Leppä, 24, voitti viime syyskuussa Etelä-Korean Changwonissa järjestetyissä MM-kilpailuissa ensin 300m vakiokiväärin mestaruuden ja sitten 300m kiväärin asentokilpailun (3×40 ls).

Leppä on poissa Kadettikoulusta tämän ja ensi vuoden ajan, koska hän aloitti tämän vuoden alussa Puolustusvoimien valiourheilijan (urheilija-aliupseeri) tehtävässä.

Urheilutoimittajain liitto nimesi Lepän eilen viime vuoden parhaaksi ampumaurheilijaksi. Yhtä juhlaa siis?

– Koko päivä on joo, mutta hyvin jaksaa, hän hymyili Pääesikunnassa.

Puolustusvoimien vuoden parhaita 2018

Vuoden varusmiesurheilija: kersantti Eetu Kallioinen (skeet)
Erityismaininta: kersantti Aleksi Leppä (kivääri)