Liikuntajärjestöille yli 42 miljoonaa euroa
19.2.2019 klo 12:54

Urheiluministeri Sampo Terho (sin) on myöntänyt kuluvan vuoden valtionavustukset liikuntajärjestöille. Ampumaurheiluliitto sai 728 000 euroa.

Liikuntajärjestöjen toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotolla yhteensä 42 268 000 euroa eurolla. Järjestöille jaettu tuki kasvoi viime vuodesta 600 000 euroa. Avustusta sai kaikkiaan 124 järjestöä.

Ampumaurheiluliitolle myönnettiin 728 000 euroa. Lajiliitoista suurimmat avustukset saivat Palloliitto, (2,105 miljoonaa euroa), Voimisteluliitto (1,7 Me), Suomen Jääkiekkoliitto (1,545 Me), Salibandyliitto (1,175 Me), Hiihtoliitto (1,092 Me) ja Urheiluliitto (1,050 Me).

Liikuntajärjestöistä suurimman avustuksen sai Suomen Työväen Urheiluliitto (1,4 Me) ja liikunnan palvelujärjestöistä Suomen Olympiakomitea (6,590 Me), Finlands Svenska Idrott (0,94 Me) sekä Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta ry (1,645 Me). Olympiakomitean avustus myönnettiin kohdennettuna yleisavustuksena, mm. SuomiSport urheilupalvelun rakentamiseen.

Urheiluministeri Sampo Terho (sin) toteaa OKM:n tiedotteessa, että liikuntajärjestöjen avustaminen on tärkeää suomalaiselle urheilulle, liikunnalle ja kansanterveyden edistämiselle, jotta liikkumattomuuden haasteeseen pystytään puuttumaan.

– Avustusten myötämisessä olen jatkanut liikunnan ja urheilun eettisen toiminnan painottamista, Terho sanoo.

– Tämän vuoden avustuspäätösten valmistelussa erityisesti arvioitiin liittojen antidopingohjelmien laatua. Suomen urheilun eettinen keskus (SUEK) arvioi meille yhdessä InnoLinkin kanssa liittojen ohjelmat. Niiden tulosten perusteella 21 järjestöä sai avustuskorotuksen, Terho jatkaa.

Terhon mukaan valtioneuvoston liikuntapoliittisen selonteon mukaisesti avustusjärjestelmää kehitetään yleisavustuspainotteisemmaksi. Tavoitteena on selkeyttää ja yksinkertaistaa avustuskriteereitä sekä luoda järjestelmään läpinäkyvyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Näin järjestöillä voisi olla alustava tieto avustustasosta useammaksi vuodeksi kerrallaan.

– Eduskunnan selontekolausunnon valmistuttua ministeriössä käynnistetään tarvittavat muutokset, jotta liikuntaa edistävien järjestöjen avustuskriteerit kyettäisiin paremmin kohdentamaan lajiliittojen ja muiden liikuntajärjestöjen toimintaa mittaavaksi. Eroavaisuuksia on erityisesti toiminnan laajuutta mittaavissa kriteereissä, Terho sanoo.

Uusia avustuskelpoisia järjestöjä ovat Allergia- ja astmaliitto, Kansainvälinen Voimalajiliitto ja Suomen Ratagolfliitto.

Kaikki avustukset löydät täältä.