KOK: Delhin maailmancupin 25m pistoolissa ei jaeta maapaikkoja Tokioon
22.2.2019 klo 06:05
Lassi Palo

Kansainvälinen olympiakomitea (KOK) kertoo verkkosivuillaan, ettei Delhissä järjestettävän maailmancupin 25m pistoolissa jaeta maapaikkoja Tokioon 2020.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden ensimmäisen maailmancupin avajaisia vietettiin eilen Intian Delhissä. Kilpailutapahtumat alkavat huomenna lauantaina. Delhissä kilpaillaan kivääri- ja pistoolilajeissa.

Delhin maailmancupiin osallistuu 500 ampumaurheilijaa 60 maasta. Suomesta kilpailussa on mukana viisi kivääriampujaa.

Delhin kisojen alkua on varjostanut Intian ja naapurimaa Pakistanin kiristynyt tilanne. Intia ei päästänyt maahan Pakistanin maailmancupin joukkuetta. Syynä oli Kashmirin alueella muutama päivä sitten tehty pommi-isku, josta Intia syyttää Pakistania.

Delhissä, kuten muissakin tämän vuoden maailmancupeissa, piti olla jokaisessa lajissa jaossa kaksi olympiamaapaikkaa Tokioon 2020. Kansainvälinen olympiakomitea (KOK) kertoo nyt verkkosivuillaan, ettei Delhin 25m pistoolissa jaeta maapaikkoja Tokioon, koska Intia ei päästänyt maahan kahta pakistanilaista pistooliampujaa, jotka olisivat osallistuneet ensi viikon alussa järjestettävään kilpailuun.

– KOK teki päätöksensä, koska se ei päässyt sopimukseen ISSF:n, kisajärjestäjien ja Intian hallituksen edustajien kanssa käydyissä neuvotteluissa, KOK kertoo verkkosivuillaan.

KOK perustelee päätöstään urheilijoiden tasa-arvoisella kohtelulla. Se ei puuttunut muihin maailmancupin lajeihin, koska kaikki osanottajat ovat jo kisapaikalla. KOK pyytää ISSF:ltä selvitystä nyt siitä, miten nämä kaksi 25m pistoolin olympiamaapaikkaa aiotaan jakaa.

Lähde: KOK:n verkkosivut

ISSF on myös vahvistanut tiedon 25m olympiapistoolin olympiapaikoista omilla sivuillaan.

// Juttua päivitetty klo 9.40 ISSF:n uutisella. //