Ansioristejä ja -mitaleja ampumaurheilussa ansioituneille
26.2.2019 klo 20:51

Heikki Keskitalo sai ansioristin kullattuna. (Kuva: Lassi Palo)

Urheiluministeri Sampo Terho (sin) on myöntänyt yhteensä 187 ansioristiä ja -mitalia liikuntakulttuurin ja urheilun parissa ansioituneille henkilöille. Saajien joukossa on useita ampumaurheilussa ansioituneita.

Kultaisia ansioristejä myönnettiin 26, ansioristejä 49, ansiomitaleja kullatuin ristein 78 ja ansiomitaleja 34 kappaletta.

– Myöntäessään ansiomerkkejä ministeriö haluaa tällä tavoin osoittaa arvostusta sille työlle, jota ansiomerkkien saajat ovat suomalaisen liikunnan ja urheilun eteen tehneet seurojen ja liittojen hallituksissa, valmentajina, huoltajina ja urheilijoina, ministeri Sampo Terho sanoo OKM:n tiedotteessa.

Vuosittaiset ansiomerkit myönnetään suomalaisen liikunnan ja kulttuurin parissa ansioituneille henkilöille liittojen ja seurojen ehdotusten perusteella. Ansiomerkkejä on neljä: ansioristi kultaisena, ansioristi, ansiomitali kullatuin ristein ja ansiomitali.

Liikuntakulttuurin ja urheilun ansioristejä ja -mitaleja on jaettu vuodesta 1947. Tänä vuonna ansioristin kultaisena saivat Juha Hirven, Heikki Keskitalon, Pekka Kuusiston ja Curt Sjöblomin lisäksi muun muassa painin olympiavoittaja Pertti Ukkola, jääkiekkovalmentajat Hannu Aravirta, Hannu Jortikka ja Alpo Suhonen, entinen jääkiekkoilija Timo Jutila sekä selostaja Anssi Kukkonen.

Käytäntönä on, että ansiomerkit myönnetään Ivar Wilskmanin syntymäpäivänä, 26. päivänä helmikuuta.

Ampumaurheilussa ansioituneet

Ansioristi kullattuna: Juha Hirvi, Heikki Keskitalo, Pekka Kuusisto, Curt Sjöblom

Ansioristi: Jukka-Pekka Alanen, Georg-Peter Björkqvist, Mikko Mattila, Vesa Nissinen, Mikko Taussi

Ansiomitali kullattuna: Aarne Klemetti, Tomi Korpi, Juhani Lehtosaari, Maarit Lepomäki, Pirjo Manninen, Sami Mäkelä, Mikko Nordquist

Ansiomitali: Timo Laurila, Maila Pynnönen

Kaikki liikunnan ansiomerkit täällä.